Kun je ervan uitgaan dat je een verkeersdrempel kunt nemen met de geldende maximumsnelheid?

Laatst reed ik over een verkeersdrempel die ik niet had gezien. Ik hield mij aan de ter plaatse geldende maximumsnelheid. Toch maakte de auto een flinke klap en raakte de onderkant van de voorbumper het wegdek.
Was deze drempel te hoog? Met de vering/schokdempers/ophanging van de auto was overigens niets mis.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Daar mag je alleen van uitgaan als de verkeersdrempel niet als zodanig is aangegeven. Normaal gesproken is de aanwezigheid van verkeersdrempels aangegeven*. Niet alleen door strepen op het wegdek, maar ook middels een bord. Dit bord waarschuwt voor de aanwezigheid van de verkeersdrempel. Het geeft aan "pas op, goed kijken, bepaal zelf met welke snelheid u deze verkeersdrempel kunt nemen". In die zin is het bord vergelijkbaar met een bord "slecht wegdek": ook daar wordt de maximumsnelheid niet verlaagd, maar dient de weggebruiker te beoordelen welke snelheid nog als veilig en comfortabel kan worden beschouwd. Het korte antwoord op je vraag is dus: nee.   * Dit bord is niet nodig binnen een 30km-zone en op een woonerf. Daar kan de aanwezigheid van verkeersdrempels worden verwacht, en is dus een signalering middels bebording nodig.  

Nee, daar kan je niet van uitgaan. Zoals je zelf hebt gemerkt. De maximum toegestane snelheid, zoals de naam al aangeeft is dus de maximum snelheid waar je mee mag rijden. Je zal je altijd moeten aanpassen aan de situatie, ook bij een verkeersdrempel, deze is altijd duidelijk aangegeven. (Zo niet kan je misschien wel de wegbeheerder aansprakelijk stellen) Je kan ook niet zeggen dat een bocht te scherp is, omdat je deze niet met 50 kmh kan nemen. Stukje eigen inzicht/verantwoordelijk als bestuurder van een voertuig.

Nee, de maximum snelheid houdt in dat je 'niet harder' mag rijden. Een verkeersdrempel kun je nooit in volle vaart nemen, wanneer je in een 'normale' auto rijdt. De onderkant van de auto komt bij iets meer dan langzaam rijden met een behoorlijke klap op de weg terecht [ik heb het zelf meegemaakt, niet fijn trouwens]. Heb je daarentegen een SUV bijvoorbeeld op hoge banden dan zou het wel kunnen, er is genoeg ruimte. Een citroën had vroeger veel meer dan gemiddelde vering. Die auto kon het wel "hebben".

Ja, de wegbeheerder is hiervoor verantwoordelijk door juiste bebording aan te brengen. Met een doorsnee auto kun je dus de aangegeven snelheid aanhouden maar met bijvoorbeeld een Hyundai H100 moet je de aanbevolen snelheid halveren en met een Yamaha XT-500 kun je het verdubbelen. Veel gemeenten hebben wegen met onjuiste drempels/snelheidsborden dus het is behoorlijk onvoorspelbaar wat je te wachten staat als je ter plekke onbekend bent.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100