Nieuwe distributieriem plaatsen? aan 440.000km

Onze audi a4 heeft 440.000 km en moet nu een andere riem krijgen. Is dit nog een nuttige kost of moeten we verder rijden zonder te vervangen en rijden tot ze breekt en dan een andere auto kopen? We rijden ongeveer 50.000km per jaar en de oude riem ligt er nu 2 jaar op.
Alle nuttige reacties zijn welkom

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is de auto nog deze investering waard ?aan de hand van km gereden en leeftijd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
euh...dat is nu juist de vraag 2cauliflowers :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
leeftijd wordt niet aangegeven in de tekst dus een terechte vraag... als de auto 5 jaar oud is heeft deze een andere waarde dan als de auto 12 jaar oud is. De beslissing kan dan heel anders uitvallen

Antwoorden (5)

Doorrijden tot de riem breekt is onverstandig. Als je toch een andere auto wilt kopen, is de oude auto rijdend verkopen veel gemakkelijker en hij brengt meer op. Het is dus zeker de moeite en de investering waard om op tijd een nieuwe riem te (laten) monteren. En dan heb je nog niet eens over het ongemak en de bijkomende kosten, als je riem breekt, ergens op de snelweg.......
jc54
10 jaar geleden
Onderhoud verlengt de levensduur van een auto, dat bij auto's de levensduur beperkt is tot ongeveer 200k of 250 k km is een fabel. Deze auto is daar weer het bewijs van. Ga ervan uit dat deze auto economisch volledig is afgeschreven. Dus die kosten heb je niet meer. Het onderhoud valt reuze mee en dat heb je ook met een ander cq nieuwe auto. Daar komen dan de afschrijvings kosten weer bij. Incidenteel een grotere reparatie aan uw auto moet u voor lief nemen. Is altijd nog voordeliger dan 6000/10000 euro per jaar af te schrijven op een nieuwe. Tenzij natuurlijk de motor in zijn geheel De geest geeft . Vervangen!! Zeker doen als je verder veel plezier hebt van die auto.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Indien je verwacht dat je nog 100.000 km met deze auto gaat rijden (2 jaar aan 50.000 km/jaar) dan is het aan te raden om de distributieriem te vervangen. Ga je er van uit, dat de auto op zijn laatste pootjes loopt, dan loont het de moeite niet meer.

Om met jouw cijfertjes te goochelen: 50.000 km/jaar bij een kilometerstand van 440.000 zal de auto ongeveer 9 jaar oud zijn. Bij die leeftijd en kilometerstand is de inruilwaarde (verkoopwaarde) zo goed als niets. Met of zonder nieuwe distributieriem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een distributieriem die breekt kan de motor onherstelbaar beschadigen.
Doordat de riem breekt is er geen syncronisatie meer tussen de verschillende bewegende delen van de motor, de cylinder zal tegen de kleppen slaan met alle gevolgen vandien. Uw wagen zal ook niet meer kunnen rijden.

Het hangt er vanaf hoe graag u een nieuwe wagen wenst aan te schaffen en of de kosten het u nog waard zijn om nog een tijd zorgeloos met uw wagen te blijven rondrijden. Mocht de riem breken krijg je ook met sleepkosten te maken en de periode die je moet over bruggen zonder wagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De distributieriem zorgt ervoor dat de kleppen juist op tijd, net voordat de zuigers bovenin de cilinder komen, sluiten. Staan deze kleppen nog open als de zuiger bovenin komen, slaan deze kleppen een gat in de zuigers en gaan de klepstelen krom en moet de motor gereviseerd worden.
De distributieriem zorgt er ook voor dat de ontsteking op het juiste moment plaatsvind.
Als de riem breekt raakt de motor geheel ontregeld en zal het veel tijd en moeite kosten om dit weer te herstellen en hoge kosten met zich mee brengen.
De vuistregel is dat een distributieriem om de 90.000 - 120.000 km word vervangen