Hoe blaas je de koppakking van een auto op?

Ik heb in de afgelopen jaren !!!4!!! keer een lekke koppakking gehad. Bij drie verschillende auto's.
Ik vraag me af hoe ik dat gedaan heb.
Van 1x weet ik het, mijn radiateur was lek en leeg gelopen, maar er ging geen lampje branden.

Maar de andere keren is mij een raadsel.
Hoe komt dat, dan kan ik het in het vervolg voorkomen.
Alle auto's waren bezine auto's.
Het gaat om een:
Fiat cinquecento uit 1998
Mazda 323F uit 1995 (2x over, 1x was de lekke radiateur)
Peugeot 106 uit 1996. ( van deze wagen zat het complete koelsysteem vol met olie, een liter of 4 er was geen koelvloeistof meer in het systeem te bekennen (nee we hebben niet het verkeerde reservoir bijgevuld)

10 jaar geleden
in: Auto's
2.2K
Poet
10 jaar geleden
Volgens mij moet je met 4x gaan voor het Guinnsess Book of records! Anders:
Over het algemeen sloop je de koppakking door oververhitting en. Tip 1 is dus: let op de Temperatuurindicator. Tip 2 is : let op het koelvloeistofnivoeau en vul koelvloeistof tijdig bij. Verder: het gaat snel mis als de koelvloeistof lekt. Laat een auto daarop dus checken. Zeker als de te maken krijgt met hoge temperatuur (mag normaliter niet voorkomen).

Het beste antwoord

Een lekke koppakking is over het algemeen een gevolg van oververhitting.
Je geeft aan dat er geen lampje ging branden. Niet alle auto's zijn uitgerust met een lampje. Als er geen koelvloeistof meer in het systeem zit zal het lampje ook niet gaan branden.
Oververhitting kan ontstaan door vele oorzaken, zoals verstopte radiateur, defecte koelvin, weigerende thermostaat of te laag koelvloeistof niveau. ^lr
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Er zat bij de Mazda onderaan de warmte meter een klein rond lampje. De meneer van de ANWB beweerde dat die zou moeten gaan branden als het peil van de koelvloeistof te laag komt. Iemand anders beweerde weer (Niet van de ANWB) dat ik te snel hogere snelheden maak met mijn auto. Ik vraag me af of dit broodje aap is, Ik woon vlak bij de snelweg. Als ik de snelweg op rij, is mijn motor vaak nog niet opgewarmd als ik dan al 120 ga rijden zou dit ook een oorzaak zijn. Is dat waar?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Mazda 323F wel te verstaan...zo'n mooie auto...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met een koude motor gelijk pittig rijden geeft grote temperatuurverschillen binnen de motor. Dit kan de koppakking beschadigen.^lr
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Bedankt, dan ga ik toch voortaan maar eerst rustig de motor opwarmen :-) Het is zo'n duur grapje die koppakking.

Andere antwoorden (1)

Daar met een oude auto veelal hoog in de toeren te rijden. Dus laat opschakelen tegen of over de maximale toeren op de toeren teller. Dan moet het lukken.