mag je als je op de snelweg rijd, van baan wisselen om iemand de gelegenheid te geven in te voegen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
3.3K

Het beste antwoord

Nee, volgens de wet moet je als invoeger de auto's op de snelweg voor laten gaan.
Bij het oprijden van de doorgaande rijbaan, het verkeer op die rijbaan voor laten gaan:

De wetgever eist van zowel de invoegende als de uitvoegende bestuurder dat het overige verkeer wordt voorgelaten.

Deze bepaling kan problemen veroorzaken bij een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook.
In die situatie is dan ook het uitgangspunt dat invoegende bestuurders uitvoegende bestuurders voor laten gaan. Zo kan het verkeer op de doorgaande rijbaan, ongehinderd zijn weg vervolgen.

Bij een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook zijn de onderlinge snelheidsverschillen vaak aanzienlijk. Rekening houden met elkaar en het anticiperen spelen dan een nog grotere rol dan anders.
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Hèhè, eindelijk het goede antwoord.
Niet naar links gaan en het verkeer op de linkerbaan in gevaar brengen. Die "hoffelijkheid" vraagt om problemen.
Maar rekening houden met elkaar. Graag. Maar dan wel met iedereen.
Plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Degene die invoegt moet voorrang verlenen, dat klopt. Maar dat wil op zich toch nog niet zeggen dat je niet op mág schuiven? Het enige wat je daar tegenin zou kunnen brengen, is volgens mij het feit dat je volgens de wet zoveel mogelijk rechts moet rijden. En natuurlijk dat je het overige verkeer niet mag hinderen, maar je moet natuurlijk niet naar links gaan als dat niet (veilig) kan. Ik doe het niet vaak, maar soms wel: als de linkerbaan helemaal vrij is en de rechter vrij vol, schuif ik wel eens op. Zeker bij vrachtwagens die invoegen. Of dat dan 'mag' gezien het verplichte rechtsrijden, weet ik eigenlijk niet. Mijn instructeur zei wel eens als mensen voor mij - in lesauto - opschoven: "heel vriendelijk, maar reken er nooit bij voorbaat op". Hoe dan ook verwacht ik eigenlijk niet dat een agent hiervoor zal schrijven. Tenzij je het verkeer op de linkerbaan hindert of gevaar veroorzaakt.

Andere antwoorden (4)

Graag zelfs! Verplicht!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Utrecht
10 jaar geleden
Volgens mij is het niet verboden, maar tijdens rijles wel ooit geleerd dat het niet de bedoeling is. De invoegende auto moet zich schikken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet verplicht want de invoeger moet in principe voorrang verlenen, maar het is wel zo netjes dat als de mogelijkheid er is om even een baantje op te schuiven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het erg druk is op de weg zul je niet altijd de gelegenheid hebben om een baan naar links op te schuiven. Als het rustig is wel, maar dan heeft de invoeger zelf ook kansen genoeg om zijn manoeuvre uit te voeren.
Alleen als je daarbij het overige verkeer niet hindert.
jc54
10 jaar geleden
Het mag absoluut, het is ook wel zo netjes naar mijn mening. Verplicht is het niet!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Invoegen is een bijzondere verrichting volgens het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens, waarbij je dus verplicht bent het overige verkeer voor te laten gaan. Van rijstrook wisselen is ook een bijzondere verrichting met idem dito verplichting.
Ja, je mag iemand anders de gelegenheid geven om in te voegen door van rijstrook te wisselen, maar je maakt het jezelf dan wel moeilijker omdat je dan dus uit moet kijken dat je het overige verkeer niet hindert en voor laat gaan.
De invoeger is degene wiens verantwoordelijkheid het is om fatsoenlijk in te voegen en als jij gewoon blijft rijden waar je rijdt moet hij dus zorgen dat hij een plekje vindt op een nette manier.