Op een gelijkwaardige kruising is er een rood stuk geasfalteerd voor fietsers.Wie heeft voorrang als ik al midden op de kruising rij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
4.2K

Antwoorden (2)

De kleur van het asfalt maakt niet uit, de normale verkeersregels blijven van toepassing. Dus het ligt aan de aangebrachte verkeerstekens en de geplaatste verkeersborden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kleur van het asfalt heeft geen betekenis. Waar het om gaat is dat het een gelijkwaardige kruising is.

Of jij je wel of niet op de kruising bevindt, is ook niet van belang. Als jij midden op de kruising bent en er komt een fietser van rechts, dan heeft die fietser natuurlijk voorrang (dat is omdat het een gelijkwaardige kruising is, dit zou dus ook zo zijn als al het asfalt gewoon zwart zou zijn geweest). Maar als jij al midden op de kruising bent en je zit daardoor de fietser in de weg, dan kan dat maar één ding betekenen: jij had die kruising helemaal niet op mogen rijden!

Je bent namelijk verplicht iemand die voorrang heeft, ongehinderde doorgang te verlenen. Als jij moet stoppen om de fietser (die van rechts komt en dus voorrang heeft) ongehinderde doorgang te verlenen, moet jij stoppen VOORDAT je de kruising oprijdt.

Als er een aanrijding plaatsvindt, kun je je dus nooit verweren met "maar ik was al op de kruising". Daar had je namelijk niet mogen zijn...

Cryofiel