Wanneer heb je GEEN garantie op een autoaccu?

De accu in mijn auto is binnen een jaar stuk.
De melding van het meetapparaat was: "kortgesloten gel" (of zoiets)

Kan dit een reden zijn dat de garantie vervalt?
En wat kunnen andere redenen zijn?

Bij voorbaat dank voor het het antwoord.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
6.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oneigenlijk gebruik zou wel niet onder garantie vallen kan ik mij zo voorstellen.
Dus spul er op aangesloten op onjuiste manier waardoor accu stuk is gegaan.
Kortgesloten gel (niet cel?), lijkt mij meer een fout van de accu zelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Moordigger Bedankt voor je reactie. De accu is door de garage gemonteerd.
Ik heb een keer met een lege accu gestaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tenzij zij zouden kunnen aantonen wat de sluiting heeft veroorzaakt (buiten de accu om) zou je gewoon garantie kunnen verwachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Platen trekken krom (kortsluiting in cel) onder hoge belasting zoals bij kortsluiting maar ook als een accu geheel ontladen is, bij vorst en bij extreme hitte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ANWB
En dus vervalt bij een kortgesloten cel de garantie?

Antwoorden (2)

Een accu heeft bij normaal gebruik een bepaalde garantietermijn. Gebeurt er nu iets met de accu waarvoor hij niet is bedoeld, bijv. een kortsluiting, dan is de garantietermijn natuurlijk niet van toepassing, want de accu is gebruikt (onbedoeld) voor iets anders dan het starten en bedienen van de auto die in orde is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De accu is alleen gebruikt voor het starten en bedienen van de auto.
Als je een jaar garantie hebt dan heb je een jaar garantie. Als de garage deze garantie afwijst kan dat alleen als ze aan kunnen tonen dat jij de accu verkeerd hebt gebruikt. Dus garantie claimen. En als het een bovag garage is dan kun je naar de geschillencommissie van de bovag voor een oordeel.