Hoe kan je het verschil tussen diesel en benzine testen/onderscheiden ?

In mijn kelder stonden nog 3 jerrycans met brandstof.
Helaas heb ik 2 auto's geleden 1 x een diesel gehad.
En het 1 kan je niet voor het ander gebruiken...... Hoe kan je betrouwbaar het verschil onderscheiden ? Of de specifieke kenmerk/en bepalen ?

10 jaar geleden
in: Auto's
20.4K
ronron1212
10 jaar geleden
De lucht is echt heel verschillend.
Frimu2
10 jaar geleden
Ja dat kan ...maar ik heb een referentie punt nodig.... En op een gegeven moment vind je het alleen maar stinken. En zit de sterke reuk van het ene nog in je neus voordat je het volgende ruikt

Het beste antwoord

Je kunt het verschil ruiken. Wat je ook kunt doen, is, een beetje uit elke jerrycan op een schoteltje en aansteken. Benzine ontbrandt direct, diesel heeft veel meer warmte nodig en zal pas laat ontbrande.
Als deze jerrycan al langer dan een jaar staan, dan moet je de inhoud niet meer in je auto willen gebruiken, omdat het deels toch uitgevlokt kan zijn. Weggooien is de beste optie. (wel naar de milieustraat....).
jc54
10 jaar geleden
Frimu2
10 jaar geleden
Nou er zat idd verschil in , 2 stuks brandde direct en 1 wilde niet.
Wat ik wel vreemd vind is waarom ik het niet meer zou kunnen gebruiken. Er bestaan toch ook auto's die wellicht al jaren stil staan met ongetwijfeld rest benzine. Met verse mee gemengd lijkt mij dit een beetje bangmakerij....
jc54
10 jaar geleden
Auto's die al jaren hebben stilgestaan worden speciaal behandeld voor dat ze de eerst keer weer moeten starten.
Benzinetank en leidingen leeg en schoon maken, nieuwe benzine er in, oude olie verversen, oliefilter vervangen, beetje olie op de zuigers spuiten om de zuigerveren los te maken. Alvorens te starten wordt de motor eerst handmatig enkele malen rond gedraaid, om er zeker van te zijn dat alles nog gangbaar is en "op tijd staat" . Als dat allemaal gebeurd en gecontroleerd is, kan er gestart worden.

Andere antwoorden (1)

Proficiat jc54 en Frimu2 nederigheid is een deugd.
ronron1212 deed ook zijn best , hierna de top 3

1 - De geur van benzine is zeer doordringend
2 - Benzine heeft een verkoeling verschijnsel - giet een beetje over je hand
en je zal het meteen voelen
3 - Benzine direct ontvlambaar - doe zoals JC54 het schrijft - schaaltje met benzine
werpt er een lucifer in en het brand - met mazout zal de lucifer uitgaan.

Nummer 3 wist ik wel , maar dacht er niet meer aan - dank U jc54