Welk bouwjaar van 2cv was het beste?

Er schijnt voor de produktie van 2cv's door de bouwjaren heen met verschillende kwaliteiten staal te zijn gewerkt. Dat bepaalt natuurlijk voor een groot deel de roestgevoeligheid. Wanneer een opknap eend aangeschaft gaat worden kan dat een goede overweging zijn om binnen bepaalde bouwjaren te zoeken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (1)

Ik had jaren geleden een nieuw aangeschafte 2CV. Toen de productie van de 2CV helemaal gestopt werd, dacht ik er goed aan te doen om nog even één van de allerlaatste exemplaren te kopen, dus ik ruilde mijn pakweg 3 of 4 jaar oude Eend in tegen een vers geproduceerd exemplaar. Weliswaar zat de allereerste roest daar hier en daar al op, maar ja, hij had al twee maanden in voorraad gestaan, dus wat wil je ook?

Die roest heeft me uiteindelijk niet op de knieën gekregen, maar ik kreeg al snel te maken met onronde remtrommels. De wagen remde niet mooi regelmatig, altijd wat schokkend.
Nou ja, nieuwe auto, dus garantie hè? Na reparatie was het echter nog niet goed.
Uiteindelijk gelijk gekregen van de door mij ingeschakelde ANWB expert, dus het zou alsnog voor garantie ten tweede male in orde gemaakt worden. Maar hij tipte me ook dat de laatste productiejaren volledig uit de Citroënfabriek in Portugal kwamen. In Frankrijk was de productie namelijk al eerder gestopt. En vervangende remtrommels zouden dus niet van een betere kwaliteit zijn dan wat er origineel uit Portugal onder zat!

Kortom: de laatste bouwjaren (of eigenlijk de productie uit Portugal) waren niet de beste! Probeer er dan liever een te vinden die nog in Frankrijk geproduceerd is.
Het antwoord van MichelvanH is ook relevant; +je van mij!

Na die teleurstelling van mijn laatste Eend heb ik trouwens besloten om na een Mini, twee Simca’s 1100, en drie Eenden toch maar op een ander kwaliteitsniveau over te stappen. Sindsdien rijd ik Japanners.
Bordensteker