Hoe lang staat de gemiddelde nederlander aan de benzinepomp per jaar?

Volgens mij heb ik hiervoor de volgende gegevens nodig, de gemiddelde pompsnelheid van een benzinepomp en het aantal verkochte liters benzine,gas en diesel. Allemaal lastig te vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
7.4K

Antwoorden (1)

De gemiddelde auto rijdt de volgende aantallen kms per jaar:
Benzine – 11.000 km
Diesel – 24.000 km

Het gemiddelde verbruik is:
Benzine 1 op 14
Diesel 1 op 20

Een tank is 50 à 60 liter. Zeg maar ruwweg 55 gemiddeld.

Dit betekent dat er per benzineauto jaarlijks (11000 / 14) / 55 = 14,3 keer wordt getankt.
Per dieselauto is dat (24000 / 20) / 55 = 21,8 keer.

Ik heb eens gekeken hoelang ik zelf deed over tanken en afrekenen. Dat was ongeveer 10 minuten (2 personen voor mij voor de kassa, dus dat lijkt me nogal gemiddeld). Dit is natuurlijk geen zuivere wetenschap want je moet de verblijftijd van mensen op de tankstations natuurlijk meten. Maar het geeft toch wel een indicatie.

Landelijk wordt het dan als volgt:
Benzine-auto: 14,3 x 10 minuten = 2 uur en 23 minuten per jaar.
Diesel-auto: 21,8 x 10 minuten = 3 uur en 38 minuten.

Valt wel mee dus!

Toegevoegd na 6 minuten:
En dan nog LPG. Die tanks zijn zo'n 100 liter. Het verbruik 1 op 12 gemiddeld en de kms per jaar per auto gemiddeld 18.000. Dat is 15x tanken per jaar. Met 10 minuten per keer wordt dat dan 2 uur en 30 min.

Toegevoegd na 12 minuten:
Merk op dat dit niet de gemiddelde tijd per Nederlander is maar per auto. In NL zijn er plm 8 miljoen personenauto's en 17 miljoen Nederlanders dus met zo'n 3 uur per jaar per auto wordt dat gemiddeld zo'n 3 x 8 / 17 = 1 uur en 25 minuten per Nederlander.