waarom staan stoplichten niet na de kruising?

In bijvoorbeeld Amerika staan de verskeerslichten na de kruising, wat ik persoonlijk overzichtelijker vind. Weet iemand de geschiedenis en/of reden waarom dat in Nederland niet zo is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
Poet
10 jaar geleden
Mss beter zichtbaar voor fietsers, die er hier meer zijn dan in de VS?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Amerika kun het verkeerslicht beter zijn als je nummer 1 bent. Dat is de reden. In Nederland zijn ze eigenwijs!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zijn=zien
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@bertone Je redenatie ontgaat me volledig. Overigens zijn ze in Amerika eigenwijs, daar gebruiken ze nog steeds niet (volledig) het metrieke stelsel. Als het systeem met stoplichten in Amerika veiliger is, en hier keer op keer op gewezen wordt en Nederland als een van de weinige landen nog verkeerslichten voor de kruising plaatst heb je een punt. Ik heb hier echter weinig van meekregen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het overigens aangetoond dat verkeerslichten na het kruispunt veiliger zijn? Anders is deze discussie natuurlijk helemaal loos en alleen maar op voorkeur gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bertone45 heeft een punt. Als je als eerste voor het stoplicht staat is een licht aan de overkant van de kruising beter te zien. Voor de auto's daarachter geldt dit niet.
En wat bij erg brede kruisingen? Dan kan je het licht amper nog zien. En complexe situaties met fietsers? of een vrachtwagen die van links/rechts komt en jou het zicht op het licht belemmert? Of als de rijstroken na de kruising anders lopen dan vóór de kruising, zoals bij 2 banen voor oversteken en meteen daarna de linkerbaan invoegen?

Antwoorden (2)

Ik kan me voorstellen dat iedereen gaat kijken of zijn tegenligger al rood heeft en dan over rijdt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bordensteker
10 jaar geleden
Ik zie niet in hoe iedereen dat dan zou kunnen zien, behalve misschien in het donker - en dan is dat hier ook mogelijk. Lijkt me niet echt een belangrijk argument. Het werkt daar goed!
Fietsers hebben volgens mij hetzelfde zicht als automobilisten, en hun ogen kunnen zelfs beter over obstakels heenkijken. Het enige verschil lijkt me dat de ogen van fietsers niet gecontroleerd worden.
Het Amerikaanse systeem heb ik op vakantie als prettig ervaren.
Reddie
10 jaar geleden
Ik vind dat je hier wel een punt hebt. Zou ik mogelijk doen. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan je dat wel echt zien dan? Zo als ik het me inbeeld kan je het nog net niet zien.
Bordensteker
10 jaar geleden
Johnnie56 bedoelt wellicht dat je van een verkeerslicht dat niet in jouw richting schijnt vaak toch de op dat moment schijnende kleur kunt waarnemen. Dat komt doordat over het licht een zonnekap zit. In het donker kun je het lichtschijnsel zien tegen de binnenkant van die zonnekap, en/of tegen de bovenkant van de zonnekap van het licht eronder.
Bij verkeerslichten voor verkeer uit zijstraten heb je dat gemakkelijker (en in het Amerikaanse systeem nóg gemakkelijker!).
Het lijkt me alleen een kwestie van gewoonte.

Als we het nu hier zouden invoeren, zou het gevaarlijke toestanden veroorzaken. Iedereen is gewend dat de stopstreep enige meters voor het verkeerslicht ligt. Zeker in het begin zullen mensen de neiging hebben om te ver de kruising op te rijden om dicht bij het verkeerslicht te gaan staan.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+En wat dacht je van het kostenplaatje? Ik weet niet wat het kost om een stoplichtboom te verplaatsen, en ik weet niet hoeveel stoplichten Nederland telt, maar het zal een miljardenproject worden om het om te gooien.