Waarom gaan mensen vaak langzamer rijden als ze een vrachtwagen inhalen of een brug over gaan?

Rij een kleine 50dzn km per jaar over onze wegen en het valt me op dat als er een vrachtwagen moet worden ingehaald of men moet een brug over (bv de waalbrug) dat men in veel gevallen het gas los laat. De snelheid zakt van vaak terug van bv 120 kmh naar 100 kmh. Waarom doet men dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
2K

Het beste antwoord

Hele goede vraag. Mij valt dit ook op.
men gaat langzam langs de vrachtwagen en gaat versnellen als ze er voorbij zijn.
Zo duurt het bij op de a9 van het rotterpodlerplein tot Velsen om een vrachtauto vlak voor me voorbij te komen.

Ik denk dat men als men er langs is wat bedacht is en zodra men er voorbij is een openblikveld heeft

maar wel heeeel irritant
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Bij het inhalen van een vrachtwagen is het me nooit opgevallen maar wanneer je een brug opgaat - maar ook bij het uitkomen van een tunnel - moet je 'bergje op' als je dan niet je gaspedaal dieper indrukt neemt je snelheid af. Veel mensen hebben hier geen erg in en nemen dus onbewust af in snelheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet mee eens daar er ook situaties zijn waarbij je nauwelijks hoogteverschil hebt.
Daar komt bij dat als je de cruisecontrol gebruikt je de constante snelheid gewoon aanhoud. Maar men trapt vaak gewoon op de rem.
Bij bruggen, tunnels of iets groots inhalen verandert er iets in de regelmaat van het rijden. Veel bestuurders gaan dan voorzichtiger rijden (anticiperen) omdat het niet meer helemaal overzichtelijk is wat er gaat komen.
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een brug vanwege het overzicht, bij een vrachtwagen omdat die nogal eens gaan slingeren of van hun weghelft raken.

Toegevoegd na 37 seconden:
Daarom gaan sommige inhalende bestuurders voorzichtiger rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als je tijdens het inhalen langzamer gaat rijden, doe je toch juist langer over dat inhalen? Waardoor je langer naast die vrachtwagen zit die nogal eens kan slingeren of van zijn weghelft raken? Het is een stuk veiliger om juist wat gas bij te geven, zodat je er snel voorbij bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist Suzy. Hoe eerder je de vrachtwagen voorbij bent hoe beter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En vergeet dan ook niet weer terug naar de rechter baan te gaan als dat mogelijk is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om geen risico te nemen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijwind denk ik op het moment dat je een vrachtwagen passeert op open vlaktes en bruggen of voorbij geluidsschermen enz. krijg je af en toe een zetje door de wind onervaren rijders schrikken hiervan corrigeren te heftig en gaan de volgende keer onbewust langzamer rijden een ervaren rijder corrigeert automatisch onbewust uit ervaring of geeft zelfs gas bij.

ik doe het laatste en het valt me iid op dat een hoop mensen onnodig lang langzaam naast die kolos blijven rijden ik rij zelf 25dzn km per jaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze er waarschijnlijk niet op letten, het gebeurt overal.Ik moet regelmatig auto's met de truck inhalen, en als je ernaast bent gaan ze weer harder. het gebeurt zo vaak dat ik met de op 87 km pu begrensde truck personenwagens op de snelweg moet inhalen, die je eerst voorbij vliegen en dan weer 80 rijden waar je 100/120 mag.