waarom lijkt het soms alsof de velgen van een auto naar achter draaien terwijl de auto vooruit rijdt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
6.1K

Het beste antwoord

Stel dat de wijzers van een klok supersnel draaien. Stel bijvoorbeeld dat de klok in 1/1000 seconde 1 uur verder is. En stel nu dat jij maar om de 11/1000 seconde een nieuw beeld kunt verwerken. Het eerste beeld dat jij ziet is de klok die 12 uur aanwijst. De klok loopt gewoon vooruit. Het tweede beeld dat jij ziet is 11/1000 seconde later, wanneer de klok 11 uur aanwijst. Het volgende beeld is 10 uur, etc...
Voor jou lijkt het dan alsof de klok achteruit loopt in plaats van vooruit. Zo werkt het ook met de velgen van een auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat heeft met de verwerkingssnelheid van je hersenen te maken. Je hersenen nemen de beelden in een bepaald tempo op. Als de wielen iets harder draaien dan jouw hersenen het kunnen verwerken, is het beeld van de spaak in de velg net iets verder doorgedraaid waardoor het lijkt dat die juist terugdraait.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de camera die opneemt te langzaam is.
Wanneer de camera draait en het eerst beeldje schiet heeft hij nog niet gedraaid bij het tweede beeldje is de band 3/4 verder. Maar het kan ook zijn dat hij 1/4 terug is gedraaid. En dat laatste zien we dus. Ookal klopt het dus eigenlijk niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je naar de televisie kijkt, lijkt het net of de wielen echt achteruit rijden. Maar dat is niet zo! Televisiebeeld bestaat uit allemaal losse plaatjes die achter elkaar afgespeeld worden. Per seconde krijg je 24 plaatjes te zien. Het lijkt dan net of alles gewoon soepel beweegt.

Elke seconde, draaien de autowielen een bepaald aantal keer rond. Hoe vaak dat is, hangt af van hoe hard de auto rijdt. Als de wielen per seonde meer dan 24 keer draaien, zie je ze op tv vooruit gaan. Een wiel dat precies 24 keer per seconde een rondje draait, lijkt stil te staan. Je ziet namelijk elke keer het wiel in precies dezelfde stand. En als het wiel minder dan 24 keer in een seconde ronddraait, lijkt het net of hij achteruit gaat.

Kijk eens naar onderstaande link, dan wordt het visueel duidelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast de interpretatie van de hersenen van de bewegende spaken, kunnen onze ogen voor de gek houden door een optische illusie genaamd de stroboscopische effect . Een stroboscoop is een apparaat dat kan worden gekalibreerd uit te zenden pulsen van licht op een aangewezen tarief per seconde. Als licht van een stroboscoop is gericht op een snel bewegend object, zoals spinnen velg van een auto, kunnen de afzonderlijke elementen van dat object lijkt stil te staan, vooruit of achteruit bewegen. In een auto commerciële, zijn een externe lichtbron zoals de zon of lampen film zou kunnen leiden tot een stroboscopische effect als individuele spaken verlicht. Hoewel de werkelijke banden duidelijk te vorderen, kan de stroboscopische effect te creëren een illusie van achterwaartse beweging of zelfs een complete stilstand, net als dansers kunnen verschijnen roerloos als verlicht door een flitser licht.

Wanneer de informatie beperkt is, de hersenen maakt het vaak aannames gebaseerd op wat het weet. In het geval van spinnen velgen, de relatieve positie van de individuele spaken en de lichtbron waardoor ze zichtbaar kunt combineren met een optische illusie van beweging naar achteren te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
optisch bedrog