Als ik een Duitse auto importeer, moet ik BPM betalen, Kan iemand mij vertellen over welk bedrag dat wordt verrekend?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (4)

BPM, belasting van personenauto's en motorrijwielen, betaald iedreen die een auto in nederland koopt, maar als je de auto bij een daeler koopt zit dit bedrag meestal al in de rpijs en betaald de dealer dit. Als je een auto hin het buitenland hebt gekocht heeft de Nederlandse belastingdienst hier geen centen van gezien en daarom moet je bij invoer ook BPM betalen. De prijs hiervan staat niet vast, maar is een wordt berekend aan de hand van welke auto je invoert. Dit gebeurt volgens mij bij de RDW keuring die iedere ingevoerde auto in Nederland moet ondergaan. Kijk voor meer informatie eens op deze link. Succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op de site van de douane (zie hieonder) kun je zelf berekenen hoeveel BPM je moet betalen. De BPM wordt trouwens berekend over de nettocatalogusprijs van de auto, inclusief alle accessoires.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
U kunt het aangifteformulier met bijbehorende berekeningsformulier en toelichting downloaden op www.douane.nl.

Bij het berekenen van de bruto-BPM wordt rekening gehouden met:

de netto catalogusprijs, bij een gebruikte auto geldt de prijs op de datum van eerste toelating (netto catalogusprijs is consumentenprijs exclusief BTW en BPM);

extra opties/accessoires;

kenmerken van de auto, zoals wel of geen roetfilter, energielabel, CO2-uitstoot, benzine of dieselmotor, etc.

Als u een nieuwe auto invoert dan is het bruto bpm-bedrag het definitieve bedrag dat u moet betalen. Voert u een gebruikte auto in dan krijgt u vermindering van de BPM op basis van de afschrijving van de auto. Voor het berekenen van de afschrijving op de BPM kunt u gebruik maken van de tabel met standaardpercentages van de Douane. Denkt u dat u recht heeft op een hogere afschrijving, dan moet u dit aantonen middels een taxatierapport of met behulp van een in de branche gebruikelijke koerslijst. Bijvoorbeeld de ANWB / BOVAG koerslijst.

Nadat u BPM heeft betaald, krijgt u van het RDW het kentekenbewijs thuis gestuurd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Bonnie;

In aanvulling op bovenstaande; er is de theorie en de praktijk. In het leven van alledag maakt het nogal een verschil of het een jongere of oudere danwel duurdere of goedkopere auto betreft. Naarmate de auto ouder is en/of minder heeft gekost steekt de douane minder energie in het controleren van het voertuig. Ook kan het zo zijn dat de uitrusting niet (meer) overeenkomt met de oorspronkelijke standaard, wat de BPM-heffing kan beïnvloeden. Verder zijn er diverse factoren (uitrusting, kleur, kilometerstand, staat van onderhoud, gebreken) die een auto meer of minder courant kunnen laten zijn die ook een effect kunnen hebben. Mocht de aanslag naar jouw idee te hoog zijn kun je die met een taxatierapport als tegenbewijs aanvechten.