Verwarming kapot ,,rook uit motorkap ,,te hoog stationair wat kan het zijn ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
4.1K

Antwoorden (4)

Dit lijkt er op dat je koelsysteem faalt. Twee dingen schieten me zo te binnen:
Je thermostaat van het koelsystem is defect waardoor er geen circulatie met de radiator op gang komt en je motor oververhit raakt. Hierdoor gat de motor 'koken' en ontwikkeld er zich stoom onder de motorkap. Hierdoor kan de motor zo oververhit raken dat je motorolie te heet word en gaat dampen.
Ook kan er een lekkage in je koelsysteem zijn opgetreden waardoor je koelvloeistof bent verloren. Ook dan raakt de motor oververhit. Ik kan vanaf hier niet beoordelen wat er aan de hand is alhoewel je wel het niveau van de koelvloeistof kunt controleren maar adviseer om er niet verder mee te rijden. Laat het nakijken door een deskundige.
Ook lijkt het mij raadzaam om je motorolie te verversen om reden dat die m.i. te heet is geworden en de smerende capaciteiten verliest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
misschien als je nu niet naar de garage gaat en je gaat van beverwijk naar haarlem of zo kan hij onderweg inbrand vliegen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuk verzonnen, maar van waterdamp gaat je auto niet in de brand.
het kan hooguit zijn dat het motorblok te heet wordt en meer schade oploopt dan nodig, en in heel enkele gevallen vast loopt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen twijfel mogelijk lekke kopPakking
Lijkt mij een geval van kapotte koppakking. Hoe dan ook: naar de garage
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Genoemde problemen wijzen op een te laag koelvloeistof niveau. Als je handig bent kun je koelvloeistof bijvullen en koelsysteem ontluchten. Als genoemde klachten dan weg zijn kan je met de auto naar de garage rijden om de oorzaak van het koelvloeistof verlies op te sporen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraagsteller zegt dat er rook uit de motorkap komt. Maar de kleur wordt niet benoemd. Als de kleur blauw is zou ik zeker niet adviseren om koelvloeistof bij te vullen en naar de garage te rijden. Afslepen lijkt mij een betere optie om verdere schade te voorkomen. Mvg. TX
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er geen koelvloeistof weg is hoef je die ook niet bij te vullen. Tevens heb ik geadviseert dat als genoemde klachten weg zijn pas naar de garage te rijden. Als de klachten er dan nog zijn zou hij ook de wegenwacht nog kunnen bellen. ^lr
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beide gaan we er van uit dat er toch een koelvloeistofverlies is. Jullie antwoorden: "Genoemde problemen wijzen op een te laag koelvloeistof niveau" Hier ga ik ook van uit en benoem twee dingen T.w. thermostaat en/of lekkage. Maar de rook baart me zorgen. Dit kan oververhitte motorolie zijn. Dit zullen jullie toch ook regelmatig meemaken waarbij de olie onder peil is en de olie gitzwart is of ver boven peil en vermengd met koelvloeistof. Dan ga je m.i. niet meer verder rijden om meer schade aan je auto te voorkomen. Voor de duidelijkheid: Ik ben een gediplomeerd monteur motorvoertuigen die nu van z'n pre pensioen geniet. M.v.g. TX en natuurlijk alle waardering voor de ANWB.