Mag ik in Nederland permanent met een Spaans kenteken rijden?

Mijn ouders wonen in Spanje en hebben daar ook een auto met Spaans kenteken. Deze auto wil ik nu gaan rijden. Mag dat of moet deze dan worden ingevoerd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
2.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U moet de auto dan wel in Nederland laten registreren. Ook moet u voor de auto belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen. Als u voor een korte periode gebruikmaakt van de Nederlandse weg, kunt u vrijstelling van bpm en mrb aanvragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat kan wel, als je een woonadres in Spanje hebt en in NL uitgeschreven bent!

Antwoorden (2)

U moet de auto dan wel in Nederland laten registreren. Ook moet u voor de auto belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen. Als u voor een korte periode gebruikmaakt van de Nederlandse weg, kunt u vrijstelling van bpm en mrb aanvragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als Nederlands ingezetene is het in principe niet toegestaan in Nederland te rijden met een auto met buitenlands kenteken. Op deze regel zijn uitzonderingen mogelijk. U krijgt bijvoorbeeld pech in Duitsland en laat uw auto daar achter en rijdt met een Duitse auto naar Nederland. U mag dan één dag gebruik maken van de Nederlandse weg. Beter gezegd de ene dag komt u Nederland binnen en de volgende dag moet de auto Nederland weer hebben verlaten. De douane staat overigens open voor overleg en wilt u langer rijden dan deze ene dag, dan is het goed om een afspraak met de douane te maken om deze termijn te verlengen. Verder mag een Nederlander rijden met een auto met buitenlands kenteken, zolang de eigenaar van de auto zich in de auto bevindt. Stapt de eigenaar uit, dan bent u in overtreding en loopt u het risico om een BPM- naheffing