Bij het scherp insturen van mijn auto lijkt het, aan het einde van het bereik van mijn draaicirkel, alsof ik iets heen rijd. Wat is dit?

Ik heb het niet constant. Vaak als ik bijv krap uit een parkeervak moet komen. Het lijkt alsof ik ergens over heen rijd maar ik heb het inmiddels al een aantal keer gehad zonder dat er daadwerkelijk wat was. Dit heb ik dus enkel als ik scherp instuur en mijn stuur vrijwel uiterst naar 1 kant draai en achteruit rij.

10 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
Poet
10 jaar geleden
Voel je dat dat bij je voorwielen of bij de achterwielen?
En heb je originele velgen / wielen? Soms zijn ze niet exact dezelfde maat en loopt de velg ergens tegenaan bij maximaal linkse of rechtse stand
loginabcde
10 jaar geleden
Velgen en banden zijn ok, die zijn op spanning en zitten er al tijdje op. Het is bij de voorwielen van een voor aangedreven auto

Antwoorden (3)

Als het voorwielaangedreven auto betreft kan dit komen van de aandrijfassen. bij een extreme draaihoek en met wat slijtage kunnen die een gehobbel (meestal wel een gekraak) veroorzaken.
Het kan ook van de banden komen. Als deze te plat staan of niet van de juiste maat zijn kunnen die eventueel iets van de ophanging raken.
Grote slijtage aan ophangingsdelen of stuurdelen kunnen dit ook veroorzaken natuurlijk.
Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klinkt alsof je het over je homokineetkoppeling hebt.
Uit je versnellingsbak komt een aandrijfas.
Die heeft een soort elleboog waar hij gekoppeld is aan je voorwielen. Als je extreem instuurt moet die elleboog ver buigen terwijl er veel kracht op uit geoefend word. Na verloop van een aantal jaar is het gewricht dat daarin zit iets versleten ( millimeterwerk) en komt er speling in dat hoor je als een soort "klonk" bij ver insturen. Dat kan geen kwaad tot het erger word ei je er bij gewoon bochten rijden ook last van krijgt. Dan is het bij mijn weten een afkeurpunt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vermoedelijk is dt de stuuraanslag. Deze begrenst de maxmale stuuruitslag. Vaak is de oplossing een likje vet. ^lr