Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een auto uit Spanje importeren?

Mijn ouders hebben een huis in Spanje en ook een auto met Spaans kenteken. Deze auto krijg ik nu en moet dus naar Nederland komen. Wat is de goedkoopste manier qua transport en BPM?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het goedkoopste is het zelf naar Nederland rijden, met het Spaanse kenteken nog op de auto.
Dat kan natuurlijk alleen als hij nog in Spanje staat geregistreerd en daar verzekerd is.

Ik zou de auto zo lang mogelijk geregistreerd laten in Spanje. Je heb dan ook geen vervangend kenteken nodig als je naar de RDW rijdt en hoeft geen extra verzekering daarvoor af te sluiten. Hij is dan nog in Spanje verzekerd.

In Nederland vraag je een keuring aan bij de RDW. Dat kan via internet.
Hoe een en ander bij de keuring in zijn werk gaat staat in de bijgevoegde link.

Op het RDW-keuringsstation is ook een kantoor van de douane.
Daar moet je de PBM betalen.
Als je de Nederlandse kenteken platen hebt , dan pas zou ik de Spaanse platen er af halen en de registratie en verzekering in Spanje stoppen.

Je mag niet met de auto met Spaanse platen in Nederland allerlei ritjes gaan maken.
Dan krijg je problemen met de belastingdienst. Nederlanders mogen niet in auto's met buitenlandse platen rijden. Als de belastingdienst dat constateert krijg je een naheffing en die is niet mals.
Natuurlijk mag je wel van Spanje naar huis te rijden en naar de RDW op keuring gaan.
(Lees meer...)
Edraket
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding