In een cvt: hoe kan je DUWEN met een band?

In de oude Dafjes TROK de band, dat snap ik. Maar hoe kun je duwen? Met een touw of ketting kun je toch ook niet duwen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Stel je voor dat je twee sets conische schijven oftewel 'poelies' hebt, waarover een “gewone” trekkende v-snaar van een variomatic loopt. Als de afstand tussen de twee schijven wordt veranderd, past de loopradius van de duwband zich daarop automatisch aan, waardoor de overbrengingsverhouding traploos varieerbaar is. Tot zover was dit bekend en gesneden koek voor de vraagsteller. Nu ben je het zat dat die v-snaar slijt. Je doet een soort grote uitgebogen nietjes rond die snaar. Die nietjes hebben een aangepaste vorm zodat ze mooi rond de V-vormige doorsnede van de snaar passen. Een soort hoofdletter 'V' die rond de 'v' van de snaar past. Heel de snaar zit vol met enkele honderden van die dunne stalen V-tjes. Het zijn overigens geen open V-tjes, maar gesloten driehoekjes, of eigenlijk trapeziumvormige plaatjes, dus met ook onderaan een recht stukje, om mooi precies rond de doorsnede van de snaar te passen. Als je nu zo’n snaar gebruikt, wordt er aan de niet echt elastische snaar alleen getrokken om hem strak te houden tussen de twee variabele-diameter poelies, en de kracht wordt nu overgebracht doordat de ene poelie de hele stapel met metalen V-tjes naar de andere poelie opschuift. Er onstaat tussen de poelies aan de duwende kant een soort massieve metalen staaf. Bij Bosch, die de variomatic fabriek van “Van Doorne Transmissie” heeft overgenomen, zeggen ze het zo: "De duwband bestaat uit honderden individuele, speciaal ontworpen stalen elementen die bij elkaar worden gehouden door twee pakketten van stalen snaren van een hoogwaardige legering. Deze elementen worden tussen de schijven geklemd om het koppel van de primaire poelie op de secundaire poelie over te brengen. Omdat het koppel door duwen wordt overgebracht in plaats van door trekken, ontstaat er tussen de twee ‘variatoren’ als het ware een massieve staaf. Dit maakt de transmissie voor zeer hoge lasten toepasbaar – de CVT is leverbaar voor alle voertuigen tot een koppel van circa 450 Nm (newtonmeter), afhankelijk van specifieke klanteneisen en wensen. " Het rijdt trouwens heerlijk, ik rijd al jaren CVT.

Bronnen:
http://www.marcovw.nl/Motor/Transmissie/cvt.htm
http://www.youtube.com/watch?v=VmSmv6aiWqg

De Duwband-CVT is een continu variabele transmissietechniek die door Van Doorne's Transmissie BV (VDT, in 1995 overgenomen door Bosch) is ontwikkeld uit de Variomatic. De transmissie werkt ruwweg volgens hetzelfde principe als de Variomatic, maar de trekband is hier vervangen door een zogenaamde duwband. Een duwband bestaat uit een groot aantal metalen plaatjes, die met stalen snaren aan elkaar zijn geregen tot een flexibele band. De ringen zorgen dat de plaatjes netjes op een rij blijven liggen, maar de kracht wordt vervolgens overgebracht door de plaatjes zelf, en wordt niet, zoals bij de Variomatic, door trekken overgebracht, maar door duwen. Op deze manier is een koppel tot ca. 400 Nm haalbaar. Deze transmissievorm wordt ook thans (2012) door verschillende autofabrikanten (optioneel) in hun modellen gebruikt. Bron: Wikipedia

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100