Hoe gaat de herkeuring van een rijbewijs bij iemand met autisme?

Laatst was het in het nieuws, mensen met autisme hoeven waarschijnlijk niet meer herkeurd te worden. Nu ben ik een van hen en verloopt mijn rijbewijs over enkele maanden, dit word dan mijn eerste herkeuring. Mocht er des ondanks toch nog een herkeuring plaatsvinden dan ben ik benieuwd hoe dit in zijn gang gaat. Is dit bijvoorbeeld net als bij oudere een gesprekje? Of moet ik een geschiktheisrondje gaan rijden met mijn auto met daar naast een specialist die kijkt naar mijn rijgedrag?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb er nooit aan gedacht dat ik dit moest melden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om wat voor rijbewijs gaat het?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om een auto rijbewijs.

Het beste antwoord

http://www.cbr.nl/nieuws.pp?id=464
Het komt erop neer: rijtest is sowieso niet aan de orde.
Een keuring door een specialist, die tot nu toe verplicht was, komt in de voorgestelde veranderde regels te vervallen, indien de medisch specialist bij de vorige keuring een onbeperkte geschiktheid adviseerde.

Nu vermoed ik echter dat het adviseren van onbeperkte geschiktheid tot voor kort nog niet gebruikelijk was. Dat zou inhouden dat iedereen de komende 3 jaar tóch nog een keer langs de specialist moet, waarbij die dan in hopelijk de meeste gevallen onbeperkte geschiktheid kan adviseren. Dat zijn zo van die dingen die in het begin nog weleens onduidelijk kunnen zijn, en juist mede daardoor is wetgeving vaak zo’n traag voortgaand proces!

Ik zou zeggen: hou deze site van het CBR in de gaten, en vraag daar eventueel om inlichtingen.

En verder: let op sites voor mensen met autisme, want daar zal dit onderwerp eerder te vinden zijn dan elders op het internet.

Als je nu zoekt, vind je vooral heel veel berichtjes over de verwachte verandering van de regels, dus je moet een beetje doorzoeken in de bladzijden met zoekresultaten.
Ik noem nog even (maar dit gaat nú nog niet specifiek op jouw vraag in):

Over met name de eerste keuring:
http://www.rijles-en-autisme.nl/autisme-en-rijbewijs-actie.htm

En onderstaande link verwijst naar wat te doen als je al rijdt en met de enkele jaren geleden gewijzigde regels wordt geconfronteerd (maar dit wordt dus weer anders als men zeer binnenkort inderdaad de regels verandert weet te krijgen):
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regelingen/94226-stappenplan-rijbewijs-verlengen-voor-mensen-met-autisme.html

Tenslotte: ik wens alle autisten voorzover mogelijk veel rijplezier!
Bordensteker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke reactie :)