Wat moet je doen als je gaspedaal blijft steken tijdens het rijden?

Dat vroeg ik me af n.a.v. de toyota's die teruggehaald worden..
Wat gebeurd er als je 120 rijdt en je trekt aan de handrem? Of je draait de sleutel om terwijl je rijdt? Sta je dan ineens stil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
3.5K

Het beste antwoord

2 vragen zie ik:
- Wat gebeurd er als je 120 rijdt en je trekt aan de handrem?
Je remt een beetje. De handrem is lang niet zo goed als je voetrem, hij is echt bedoeld als parkeerrem, of als noodoplossing (als je gewone remmen uitvallen).

Trek trouwens nooit de handrem vol aan. Rallyrijders gebruiken de handrem om beter door de bocht te kunnen 'sliden', maar je moet gedoseerd trekken, niet in 1x vol. Anders zou je wel eens iets kapot kunnen maken.

- Of je draait de sleutel om terwijl je rijdt? Sta je dan ineens stil?
Je blijft rijden, maar gasgeven heeft geen zin meer :)

Je motor werkt op electriciteit, om de plofjes te kunnen maken (en de kracht van de plofjes duwen je motor aan, en dan heb je nog tig tandwieltjes die uiteindelijk je wielen aanduwen). Zonder electriciteit geen plofjes.
Dan rijd je zeg maar net als op de fiets zonder te trappen, na een tijdje sta je gewoon stil.

Stuurbekrachtiging zal uitvallen, maar lang niet alle auto's hebben dat.

Rembekrachtiging zal ook uitvallen, die heb je wel, tenzij je in een auto rijdt die wel heeeeel oud is (denk aan een lelijke eend). Dan moet je dus harder trappen om te kunnen remmen (gaat prima, een eend kan ook remmen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je gaspedaal blijft steken onder de vloermat, dan kan je gewoon op de rem trappen, harder of zachter naar believen. Niks paniek maken met sleuteltjes omdraaien of handrem aantrekken...
itsme
14 jaar geleden
Er zijn twee mogelijkheden: Je kunt de koppeling intrappen en de versnellingsbak in zijn vrij zetten. Vervolgens kun je remmen en sturen en de auto veilig tot stilstand brengen

Toegevoegd na 36 seconden:
Een andere mogelijkheid, maar dat is écht een noodoplossing, waarschuwt een woordvoerder van Bovag, is het uitzetten van de motor door de sleutel terug te draaien. Het gevaar: de rem- en stuurbekrachtiging valt weg en dat maakt de auto log en zwaarder te besturen. Let op: haal niet de sleutel uit het slot, dan kan het stuurslot er op schieten, met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou mijn linkervoet op de rem zetten en met de rechtervoet onder het gaspedaal haken en het pedaal omhoog proberen te trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit de auto springen en in de berm rollen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laten na kijken bij een toyota garage.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon koppeling intrappen en versnelling in vrij, contact uitzetten, naar de vluchtstrook sturen, remmen en dan alarm lichten aan.
Er is geen reden tot paniek. Al raak je door het uitzetten van de moter je evt. rem en stuur bekrachtiging kwijt je zult altijd kunnen blijven sturen en remmen (alleen iets zwaarder dan normaal)
Als je het contact niet uitzet zal de motor na het intrappen van de koppeling zo hard gaan draaien (vol gas zonder enige belasting) dat de kans groot is dat je de motor opblaast of ernstige beschadigingen aan de motor oploopt.
Als je de motor uitzet in de versnelling sta je vrij snel stil (afhankelijk in welke versnelling je staat) houd je de koppeling ingetrapt dan rol je gewoon uit (hou ver is afhankelijk van je snelheid, de auto, wegdek etc.

Niets aan de hand dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet ook zeker dat je dan veilig tot stilstand kunt remmen. Laat die motor maar lekker effe joelen. Die gaat vanzelf een keer kapot.
Gewoon remmen
Geen paniek en aan de kant gaan staan.
en bij stilstand sleutel eruit.

NIET je koppeling intrappen want dan slaat de motor op hol met alle gevolgen van dien.