Hoewel de productieprijs en de margeprijs van diesel hoger liggen dan van benzine, bepalen de accijns en andere heffingen de uiteindelijke prijs van deze brandstoffen.
Uiteindelijk wordt hierdoor benzine duurder dan diesel, zoals uit onderstaande links blijkt.
http://www.bovag.nl/media/Brandstof/2011_OZD_BBT_pompprijsopbouw2011_benzine_%20voor_op_BOVAG-site.pdf
http://www.bovag.nl/data/sitemanagement/media/2013_OZK_TNK_pompprijsopbouw2013_diesel_%20voor_op_BOVAG-site.pdf
jc54
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het volledige antwoord weet ik niet, maar ik weet alvast dat er meer accijnzen staan op benzine dan op diesel. (Ik denk ook dat er minder aanbod is van benzine dan diesel, misschien dat dit ook iets bijdraagt in de prijs).

Nu naar de toekomst toe zal de prijsverschillen kleiner worden. Er is sprake om meer accijnzen te leggen op diesel want diesel is minder milieuvriendelijk en er komt een nieuwe generatie zuinigere benzine auto's.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Diesel is wat groffer dan benzine. Diesel uit olie krijgen is ook goedkoper.