kan je motorolie bijvullen met nieuwe olie? oude en nieuwe door elkaar

Kan ik mijn huidige motorolie van mijn auto bijvullen met nieuwe zodat pijlstok weer bijna max staat? Of is beter zoveel mogelijk de oudeolie leeg te rijden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ehm.... dat MÓET zelfs! Punt A : waar wil je hem anders mee bijvullen? Andere oude olie? Punt B : zonder olie draait je blok de soep in! De olie smeert je draaiende delen in je blok. Om dat te kunnen doen moet er voldoende olie aanwezig zijn. Is er te weinig olie dan pompt je oliepomp dat niet meer door je blok heen ( er ontstaat schuim en dat kan niet rondgepompt worden door een vloeistofpomp) daardoor slijten de onderdelen van je blok met een noodgang op elkaar in. Immers, als je blok 5000 toeren per minuut draait komen die delen dus minimaal 5000 keer langs elkaar in die minuut. Zorg er dus áltijd voor dat er voldoende olie aanwezig is en vil dat dus zonodig bij. ( motor vijf minuten af laten koelen, auto op een redelijk waterpas terrein parkeren, peilstok eruit, schoonmaken, weer erin, dan eruit en aflezen. Zorg dat je tussen de streepjes zit, dichter bij het bovenste dan het onderste streepje maar vul niet té veel bij want teveel olie is ook schadelijk, ook dan ontstaat er schuim vorming of word de oliedruk te hoog met alle gevolgen van dien!) Als je je olie wil verversen moet je weten hoeveel olie je nodig hebt, een nieuw oliefilter halen en de motor warm laten lopen, dan de olie eruit, filter vervangen en nieuwe olie bijvullen. Doe dit wel voorzichtig want olie is heet!! Koude olie is veel dikker en ververst dus niet lekker, het blijft overal plakken..

Ja, kan/mag. Alleen moet je hem dan wel ooit helemaal laten verversen en soms zelfs filters vervangen. (Afhankelijk van tijd en aantal kilometers).

Het kan en moet, je mag het peil van de motorolie nimmer onder het minimum dalen, een te lage olie stand kan ernstige motorschade veroorzaken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100