Waarom moet je bij gladheid op de motor remmen?

Ik was laatst in Duitsland. We hadden het over autorijden over gladde wegen. Het ging om de situatie dat je onverwacht moet remmen op een onverwacht glad stuk weg. Geen bocht. Geen noodsituatie.

Bijvoorbeeld: de snelweg is niet glad, je wilt een afslag nemen, en precies het laatste stukje voor de afslag is wel glad.

Volgens de Duitser moet je dan op je motor remmen. Dat zou beter werken dan remmen op de voetrem of op de handrem.

Nu zijn Duitsers de beste automobilisten van Europa, dus ik geloof hem wel. Maar: WAAROM moet je op de motor remmen? Het is toch de netto remkracht die bepaalt of je wel of niet zult slippen? En bij remmen op de motor moet je steeds terugschakelen naar een lagere versnelling, wat elke keer schokjes geeft, en schokjes vergroten juist de kans op slippen.

Het gaat om afremmen van 100 km/u naar 20 km/u. Waarom op de motor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Van 100 naar 20 km heb je met alleen op de motor remmen wel een erg lange remweg. Als je onverwacht moet remmen rem je uiteindelijk met een BOEM. Het beste is pompend remmen tenzij je auto ABS heeft, dan bootst dat systeem het pompend remmen na en veel beter en sneller dan je ooit zelf kunt.

Omdat als je banden in één keer afremmen, je zult gaan slippen. Dit gebeurt vooral als het oppervlak glad is en als je banden hard zijn omdat je dan minder rolweerstand hebt en je dus ook meer energie hebt die over het ijs/gladde weg kan glijden.

Wanneer je op de motor remt rem je gelijkmatiger. Wanneer je op de rem trapt dan is het veel lastiger om gelijkmatig te remmen. Wanneer je per ongeluk iets te hard intrapt dan kan je in de slip raken, dit risico wordt aanzienlijk verminderd wanneer je dit op de motor doet.

Het remmen op de motor is in principe gecontroleerder dan remmen met de voeten. Het rustig schakelen zou geen schokjes moeten geven. Als dat bij jou wel gebeurd.. Rustiger schakelen? Het remmen met de voetrem heeft het risico dat je door ijs op de remmen echte schokken geeft. Of door te hard remmen je banden blokkeert. Tenslotte is het zo dat je behalve dat je de snelheid van de auto moet remmen, je ook de kracht vand e motor aan het tegenwerken bent: Die leidt tot extra remkracht die he moet zetten, en het gevolg is grotere kans op blokkeren vd wielen.

Als je tijdens je rijlessen goed hebt opgelet dan weet je dat dit veiliger is omdat je dan een betere controle houdt over je auto.

Het remmen op de motor gebeurt toch gelijkmatiger, al lijkt dat soms niet zo. { Mij lijkt het echter verstandiger om gewoon een langere remweg aan te houden, zodat je gewoon kunt uitrollen in plaats van dat je moet remmen :-) } Toegevoegd na 21 minuten: * in principe zou je geen schokken moeten voelen. Ik vraag me af of je de koppeling ver genoeg laat opkomen, en of je de handelingen rustig genoeg uitvoert. Of, dat er misschien onderhoud aan de auto moet plaatsvinden... of, dat het misschien gewoon aan de soort motor ligt, dat kan ook nog. Of zelfs de kou. Heb je het schokken ook nog als de auto niet meer koud is? Maar, remmen op de motor zorgt ervoor dat er minder kracht wordt overgebracht, in plaats van direct remkracht, wat in principe direct je wielen kan blokkeren, terwijl als je remt op de motor,je wielen gewoon blijven rollen, en je de rem nog over hebt om zelfs nog bij te remmen als het echt moet. In die zin denk ik dus dat het gelijkmatiger *zou moeten zijn*, of het dat ook altijd is... Daarnaast blijven je remmen in tact, wanneer je eigenlijk TE hard moet remmen. (net als bij beraf je motor gebruiken ipv je remmen!) Het kan zijn dat iemand het remmen met het pedaal erg erg erg goed onder de knie heeft. ( Michael Shumacher, f1?) Toegevoegd na 23 minuten: * sorry, - *zou moeten zijn* MAAR of het dat ook altijd is...? - Net als bij bergaf.

Je kunt direct zien of je voorganger een onervaren chauffeur is, als hij/zij bij ieder wissewasje op de rem trapt. Vooral in de heuvels of bergen zie je dat. Ervaren chauffeurs zullen zo veel mogelijk de motor als rem gebruiken. Bijvoorbeeld om de remvoering niet te verbranden bij lange afdalingen.

welke auto heeft nou geen abs meer tegenwoordig. Gewoon remmen met de voet hoor. Het systeem zorgt ervoor dat je wielen/banden niet blokkeren.dus als jij maximaal remt zorgt de auto voor maximaal remdruk. Willen de banden blokkeren dan laat het systeem je banden weer vrij. Dus het remt en laat los. En dit gaat zo snel. Dat is het getik op je rempedaal als je op ijs of op sneeuw remt. Bovendien op motor afremmen lijkt me niet handig in donker. Je achterligger ziet niet dat je remt. Trouwens wie zegt dat juist die duitser een goede chauffeur is. Het is een gemiddelde.

Bij lange afdalingen (als het niet glad is) rem je op de motor ter voorkoming van oververhitting, voor de rest rem je met je pedaal. Daar is het voor. ABS werkt niet bij remmen op de motor, dus de kans dat de auto onbestuurbaar wordt is groter bij remmen op de motor door terug te schakelen. Als je iets vaart moet minderen laat je rustig je gas los. Moet je harder stoppen dan kan je bij een auto met ABS het beste een hoge pedaaldruk uitoefenen. Bij een auto zonder ABS moet je tegen het blokkeren aan remmen, dus goed doseren. Niet pompen maar doseren. Dat doseren geldt ook voor het gaspedaal bij wegrijden en accelereren. Bij gladheid is het devies: voorkom blokkeren en doorspinnen.

Bij remmen op een glad wegdek gaat het er om dat je dit zo geleidelijk mogelijk doet om slippen te voorkomen. Bij remmen op de motor gebeurt het remmen heel geleidelijk. Tevens begin je eerder te remmen als je dit op de motor doet. Bij normaal remmen begin je veel later te remmen, dus gebruik je meer remkracht waardoor een grotere kans op slippen. Waar je ook op moet letten is als je een overgang van wegdek passeert, dus b.v. van asfalt naar klinkers. Ook bij regen geeft dit altijd een gevaarlijke situatie, daar je eerder op klinkers slipt dan op asfalt. Dus altijd even de voet van het rempedaal en daarna het remmen weer inzetten.

Je hebt meer controle omdat je geleidelijk aan afremt als je op de motor afremt. Met remmen op de remschijven blokkeer je al snel, en dan ga je slippen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100