Nissan dealer levert auto met motorolie a, wij gebruiken altijd motorolie b. Kan motor door gebruik van motorolie b i.p.v. motorolie a kapot gaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Neen, in principe kan een motor niet stuk gaan als men een andere motorolie gebruikt, echter bij een nieuwe auto is het af te raden een andere motorolie te gebruiken dan de olie die door de dealer / importeur wordt aanbevolen. De nieuwe motoren worden afgesteld op een olie met een bepaalde viscositeit en andere toevoegingen (additieven), bij gebruik van een andere olie kan de samenstelling anders zijn en de slijtage in de motor versnellen, het brandstof verbruik verhogen etc..

Nee hoor,het is echt onzin om dure motorolie te gebruiken. Ik heb zelfs gehoord dat de motorolie van Action net zo goed is als het a merk van bijvoorbeeld Castrol en olie van de Aldi en Lidl zijn weer niet zo goed.

Kapot gaan: nee. In het boekje van mijn 13 jaar oude Nissan wordt alleen over de soort olie gesproken, de specificatie zogezegd, maar niet over het merk. Het is vanwege garantie en zo een goede gedachte om het in het begin bij hetzelfde merk te houden als de fabriek heeft gekozen, maar echt verschil maken doet het merk op zich niet. Tussentijds bijvullen zou ik doen met hetzelfde merk en type als er al in zit. Later overgaan op een andere olie (die dan wel aan de specificatie in het boekje moet voldoen) bij voorkeur alleen bij een algehele olieverversing, zodat je als het even kan niet met twee merken gemengd rijdt.

Jawel dit is mogelijk. Zaak is om te letten of je synthetische olie hebt of ruwe aardolie. Dat is het voornaamste verschil. Bij een turbo geblazen motor kies bij voorkeur voor synthetische is iets dunner. Het merk is niet echt relevant. Echter gebeurt het niet vaak dat je de motor kapot rijdt omdat er voor de verkeerde olie is gekozen. Bij exclusievere auto's kan dit wel een essentieel onderdeel zijn. Denk aan ferrari's en Aston Martins. Bij de meeste Nissans is dat niet het geval. Maar bij een GTR zou ik toch maar goed informeren wat u nu heeft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100