Nissan dealer levert auto met motorolie a, wij gebruiken altijd motorolie b. Kan motor door gebruik van motorolie b i.p.v. motorolie a kapot gaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt navragen bij de dealer welk type olie men gebruikt, de SAE gradatie is belangrijk, en het type ook, kijk maar eens in het artikel Bronnen:
- http://www.jdch.nl/?item=4_3&tid=51

Antwoorden (4)

Neen, in principe kan een motor niet stuk gaan als men een andere motorolie gebruikt, echter bij een nieuwe auto is het af te raden een andere motorolie te gebruiken dan de olie die door de dealer / importeur wordt aanbevolen.

De nieuwe motoren worden afgesteld op een olie met een bepaalde viscositeit en andere toevoegingen (additieven), bij gebruik van een andere olie kan de samenstelling anders zijn en de slijtage in de motor versnellen, het brandstof verbruik verhogen etc..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de min, hoop dat vraagsteller nimmer een olie er in gooit waarvan de importeur vaststelt dat die van een mindere kwaliteit is en zodoende de garantie op motor vervalt.
Nee hoor,het is echt onzin om dure motorolie te gebruiken.
Ik heb zelfs gehoord dat de motorolie van Action net zo goed is als het a merk van bijvoorbeeld Castrol en olie van de Aldi en Lidl zijn weer niet zo goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt niet, de olie van de Lidl, aldi, action etc. zijn van een lagere kwaliteit, daar zitten minder additieven in waar door de motor schade kan oplopen, zo hebben de oliën van bekende merken een additief die voorkomt dat de bestanddelen afbreken bij stilstand van bijvoorbeeld een week en zo meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens want zowel mijn man als meerdere die ik ken en hetzelfde merk rijden hebben nog nooit problemen met olie van Action gehad.
Zelfs een automonteur van een dealer gebruikt het voor zijn auto en zegt zelf ook dat het prima olie is.
De olie van Action komt overeen met de olie van Castrol. Al meer dan 100.000 km gereden en nooit problemen mee gehad. ;-)
Wel is het zo dat je de olie iets eerder moet wisselen zo rond de 7000 km.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eerdere verversing geeft het al aan, de additieven in de olie zijn van een andere kwaliteit en weet helaas waar ik over praat, deze additieven worden slecht op een paar plekken in Europa gemaakt en als je daar 1 keer geweest bent en ze hebben jouw dan uitgelegd wat additieven doen dan weet je dat er zelfs onder de grote merken zoals Shell, Esso, BP en Q8 (Gulf) verschillen zitten en dat er eigenlijk maar een paar raffinaderijen ook echte motorolie afleveren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan moet je ook weten dat er een duur merk is dat dezelfde olie in de super goedkoper aflevert?[weet alleen even niet meer welk merk het was] Geloof me,kijk maar eens rond op het volvo850forum hoe er daar over de olie van Action gedacht wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag me af of je mijn berichten wel goed leest, in heel west Europa zijn er maar een paar raffinaderijen die motorolie maken, dat zijn de duurdere merken, ze maken ook de goedkopere merken maar dat wil niet zeggen dat ze dezelfde bestanddelen er instoppen, het is te vergelijken met de rookworst met het label Unox er op en de rookworst van de Hema, beide komen uit dezelfde machine, toch zit er een enorm smaakverschil in. Daarnaast geef ik ook duidelijk aan dat de goedkopere oliën gebruikt kunnen worden alleen ze zijn sneller aan vervanging toe omdat er een aantal toevoegingen zijn uitgewerkt.
Kapot gaan: nee.
In het boekje van mijn 13 jaar oude Nissan wordt alleen over de soort olie gesproken, de specificatie zogezegd, maar niet over het merk.
Het is vanwege garantie en zo een goede gedachte om het in het begin bij hetzelfde merk te houden als de fabriek heeft gekozen, maar echt verschil maken doet het merk op zich niet.

Tussentijds bijvullen zou ik doen met hetzelfde merk en type als er al in zit. Later overgaan op een andere olie (die dan wel aan de specificatie in het boekje moet voldoen) bij voorkeur alleen bij een algehele olieverversing, zodat je als het even kan niet met twee merken gemengd rijdt.
Bordensteker
10 jaar geleden
Jawel dit is mogelijk.
Zaak is om te letten of je synthetische olie hebt of ruwe aardolie. Dat is het voornaamste verschil. Bij een turbo geblazen motor kies bij voorkeur voor synthetische is iets dunner.
Het merk is niet echt relevant.

Echter gebeurt het niet vaak dat je de motor kapot rijdt omdat er voor de verkeerde olie is gekozen. Bij exclusievere auto's kan dit wel een essentieel onderdeel zijn. Denk aan ferrari's en Aston Martins.
Bij de meeste Nissans is dat niet het geval. Maar bij een GTR zou ik toch maar goed informeren wat u nu heeft.