Auto maakt piepend geluid bij draaien, waaraan ligt dit?

Toen ik deze morgen op mijn werk de parking opdraaide heb ik gemerkt dat als ik naar links draai, dat mijn wagen rechtsvoor een piepend geluid maakt.

Het geluid lijkt op een band die wilt uitbreken of een bladveer op een pick up, als je de pick up heen en weer schud bij stilstand.
Dit gebeurt volgens mij enkel als ik traag draai, want ik heb tijdens het rijden zelf niets gemerkt, enkel toen ik mijn parkeerplaats wou indraaien.
Ik dacht aanvankelijk misschien aan mijn veerpoot of een kogellager die versleten zijn, maar ik ben onlangs naar de technische controle geweest en daar leek alles tot in de puntjes in orde.
Het lijkt ook alsof het enkel gebeurt bij scherp draaien.
Kan het hieraan liggen of is het iets anders?
Ik zou dit graag zo snel mogelijk opgelost krijgen aangezien ik er zaterdag mee naar Zuid Frankrijk vertrek. Het gaan hier om een Hyundai Coupe uit 2006 met ongeveer 123.000km op de teller.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
40K
Ritsuka
10 jaar geleden
Is het toevallig een parkeergarage met zo'n gladde vloer? Kan ook daarvan komen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neen, het is een buitenparking met asfalt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neen, het is een buitenparking met asfalt

Antwoorden (3)

Dat is waarschijnlijk één van je homokinetische koppelingen. Daar heb je er maar liefst 4 van van op een automobiel. Twee per voorwiel. De linker- of rechte zijde kan eerder versleten zijn afhankelijk van het aantal bochten die de auto links- of rechtsom heeft gemaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door het warmere weer hunnen de remblokken wat uitzetten. Daardoor kunnen die bij het draaien de schijven raken wat een piepend geluid kan maken. Probeeer eens ergens op een veilige plaats, eens krachtig te remmen zonder de remmen te blokeren of enkele meters te rijden terwijl je de rem licht ingedrukt houd. Dit gaat de remmen wat afslijten.
Als het dan nog voorvalt zou ik toch eens kontact nemen met de garage$
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klets, de remschijf wordt tijdens het rijden en remmen vele malen warmer dan bij stilstand op een parkeerplaats.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klets!!!!!!!!!!
Alsof dat remschijven niet kunnen blijven plakken of blokkeren.
Dan is het soms voldoende om een wat krachtiger te remmen.
Als de remmen warm worden dan zet alles uit. Voor alle duidelijkheid, het gaat hiet niet over millimeters.
Ga maar eens aan eens aan een station staan, waar smorgens de treinen vetrekken, dan zal je horen wat een geluid remmen kunnen maken als ze ergens tegen schuren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een trein is geen auto en bij koude remmen zal de speling tussen de remblokken en de remschijf groter zijn dan bij warme remmen, dus ja klets, als de remblokken tegen de schijf aankomen bij kou zal de rijmschijf kromtrekken tijdens het rijden daar hij veel te warm wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is pas klets. Er zijn verschillende krachten waarmee de remblokken tegen de schijven kunnen drukken. Als ze maar eventjes aanraken zoonder teveel kracht, dan zal de remschijf heus niet kromtrekken van de warmte
Dan moet er al een groot kontakt zijn tussen de remschijven en de remblokken zijn. Bij het zacht raken van de remblokken en de remschijf is er geen volledig en krachtig contact. Hierdoor zullne de blokken eerder afslijten dan dat ze de remschijven zodanig opwarmen dat ze scheef trekken.
Een klein en zacht contact tussen de blokken en de schijven kan een piepend geluid veroorzaken.
het princiepe van de remmen van de trein en de auto zijn identiek het zelfde. Door wrijving en weerstand zal er een weerstand opgebouwd worden. In feiten zijn de trommelremmen en de remmen van een trein juist hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb schijfremmen voor en achter, geen trommelremmen ;-)
Weet iemand van jullie wat nu wat het zou kunnen zijn?
Ik zou graag met een gerust geweten en een wagen die in orde is op vakantie kunnen vertrekken. :p
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van op afstand is dat niet te zeggen.Ga naar de garage en laat het nakijken om zeker te zijn.
vanaf de bank is het erg lastig hier een goed antwoord op te geven, er zijn namelijk erg veel onderdelen aan een auto die kunnen piepen..
je mag er van uit gaan dat het je lagers niet zijn, als die versleten zijn gaan ze niet piepen maar "zoemen" of "zingen" .
als het een lange pieieieieieieieiep is dan zou ik er wel naar laten kijken maar bij piepen in het ritme van het draaiende wiel zou ik het euvel eerder in de remmen zoeken, als je scherp instuurt zet je nogal wat stress op de dragende delen ( maakt niet uit, daar zijn ze voor gemaakt) en dan kunnen er dingen die gewoonlijk vlak langs elkaar draaien elkaar net raken.
als je een beetje weet waar je mee bezig bent zou ik kijken naar de plaat die het stof van je schijf moet houden ( die roesten vaak), de remblokken ( vooral het veertje dat aangeeft dat ie bijna op is) en het roestige randje om je schijven. die laatste kan je een tikkie bij schuren met schuurpapier. ( ENKEL DE ROESTIGE BUITENRAND!! NOOIT JE SCHIJVEN ZELF GAAN SCHUREN!!)
maar als je het niet 100% vertrouwd kan je het best gewoon bij een garage langsgaan, met samengeknepen billen op de autobahn zitten is erger dan 25 euro uitgeven en met een gerust hart op weg gaan..