De opgave van het kilometergebruik, waar is deze op gebasseerd?

Bij auto's wordt opgegeven hoelveel liter per 100 kilometer ze verbruiken. Maar met welke snelheid zijn deze waarden vastgesteld, is hier een stelregel voor?

Want het verbruik bij 50 km/h is natuurlijk anders als 160 km/h

Las zonet een advertentie van Porsche dat hij 11L per 100 kilometer rijd, dan denk ik: de mijne ook....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Dat gaat dan om gemiddeld gebruik, als er verder niks bijstaat. Als je veel stadsritten doet, kan je er 25%/30% bij optellen. Als je veel lange afstanden rijdt, kan 't aardig bij de werkelijkheid in de buurt komen.

Ik denk dat je bedoeld dat jouw auto 1 op 11 rijdt. Da's ~9,1L/100km. (Of je moet ook een sportwagen of een zware SUV/Pick-up hebben... ;).)

Rijdt eens met een supersnelle Lotus Elise type 1 100km/h... Die is een stuk zuiniger dan 1 op 9.09. Eerder 1 op 14. Omdat die Lotus superlicht is :).

Er is geen stelregel voor de fabriekscijfers. Dat meten ze zelf (en alleen onder niet realistische, uiterst optimale omstandigheden), maar er is geen controle op die fabriekscijfers. Als er niet bijstaat dat bijv. de BOVAG 't zelf gemeten heeft, zijn 't fabriekscijfers. Tel gerust 15% bij 't verbruik van fabriekscijfers op - dan zit je dichter bij de waarheid. Dit is wel per fabrikant/automodel weer anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kern van mijn vraag is: Mijn auto rijdt gemiddeld 10L op de 100 kilometer. Dat is reaal voor een grotere auto. Een splinternieuwe porsche met een top van 315 rijdt ook 1L op 100 kilometer. Maar dat gemiddelde waar wordt dat uit berekend, rijden ze dan met Porsche ook 100 kilometer met 315 km/h? Dus gemiddeld wat? 100km/h 50km/h 315 km/h?

Andere antwoorden (1)

Dat is een standaard test waarbij de auto gedurende 20 minuten een praktijksituatie nabootst. Er zit zowel stads- autoweg als snelweg bij. De stadsrit is daarbij in verhouding het langst en de oorzaak dat hybride autos er gunstig uitspringen omdat daar veel van de electrische aandrijving gebruik gemaakt wordt. In de praktijk valt het verbruik van met name dit soort autos tegen.
paulus811