wat is de goedkooste auto per maand in vaste lasten?

Ik ben 18 jaar en heb nu 3 weken mijn rijbewijs.
Ik wil zoveel mogelijk rijden, maar ik wil niet voor een hele grote auto betalen. Dan maar een klein autootje.
Daarvan zijn de onderdelen ook lekker goedkoop!
Nu wil ik dus weten, wat is de goedkoopste auto aan wegenbelasting en verzekering?
Een beetje zuinig zijn die kleine autootjes meestal toch wel, en voor onderhoud hoef ik niet naar de garage (pa is automonteur).
Benzine, Diesel of Gas maakt me niet zoveel uit, als het maar rijdt.
Ik woon in Gelderland en hij wordt een half jaar vaak gebruikt en een half jaar niet (stage, school en ov kaart).
b.v.d.

Toegevoegd na 19 uur:
Gas wordt hoe dan ook ingebouwd, zolang het kan op de plek van het reservewiel.
Het gaat me dus echt om de goedkoopste auto per maand, brandstof heb ik al meegenomen in een andere berekening, het gaat dus echt om de vaste lasten per maand!

Toegevoegd na 19 uur:
mijn vraag is dus welke auto en welk type is het goedkoopst, mijn vraag is dus niet dat ik een lichte auto wil! dus zoiets als een fiat panda of cinquecento
aanschafprijs moet natuurlijk ook niet te hoog zijn, 2e hands lijkt me logisch.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vergeet niet dat je brandstof ook een vaste last wordt ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zouden de onderdelen van een kleine auto goedkoper zijn dan van een wat grotere? Volgens mij zijn Aziatische onderdelen goedkoper dan Europese? Ik vind je vraag onduidelijk: wil je nu een goedkope auto in aanschaf (derdehands dus) of een goedkope auto in brandstof (een zuinige auto dus en bij een bepaald verbruik per jaar een diesel) of een goedkope auto in wegenbelasting en verzekering? Of allemaal?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle, ik denk allemaal.

Antwoorden (4)

wegenbelasting gaat per kilo, dus daar helpt een klein autootje goed mee. bijtelling en verzekering gaat in schalen van aankoopprijs, wat ook niet echt veel verschil heeft bij kleine wagens. gas is in het algemeen goedkoper qua brandstof. maar je kan nu ook nog profiteren (waarschijnlijk laatste jaren) van een elektrische wagen, waar geen bijtelling en wegenbelasting op zit! of een wagen die ouder is dan 25 jaar. echter verbruiken die meestal wel wat meer dan gemiddeld.

Succes op de weg!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet zo simpel.
http://www.tipsautoverkopen.nl/wat-kost-een-auto/
Hier zie je wat rekenvoorbeelden over aantal km., soort brandstof (maakt wel degelijk wat uit) en verzekeringen, afhankelijk van zwaarte van auto etc.

Hier een lijst van - Door fabrikanten geclaimd verbruik - zuinigste auto's van Nederland.
De kosten per km is gebaseerd op een benzine prijs van 1,90 per liter.
Merk en Type- verbruik per 100 km- km per liter -Brandstof -Kosten per km
Lexus CT200h 3,8 L / 100km 26,3 km / L Benzine €0,072
http://goedkoopsteauto.eu/

Hier is een lijst van de 50 Zuinigste Auto's
http://goedkoopsteauto.eu/zuinigste-autos.html

En dan nog:
Wil je nieuw of tweedehands?
Moet afschrijving bij die vaste lasten of niet?

Als we alle tijdelijke acties even vergeten en naar de prijslijsten kijken dan zien we dat de goedkoopste auto die je momenteel nieuw kan kopen in Nederland een Seat Mii is. Voor slechts € 7.695 kan je er al eentje ophalen bij de dealer.

De meeste “volwaardige” auto uit deze lijst is de Dacia Sandero, voor slechts € 7.990 heb je er al eentje en dan heb je best een ruime auto voor de deur staan.
http://www.autoblog.nl/top-10-goedkoopste-autos-van-nederland.
Dan hebben we het over nieuw.
Natuurlijk wil de aanschafprijs niet direct zeggen dat dit op lange termijn ook de goedkoopste auto is. Er zijn nog andere factoren die meespelen zoals verbruik, onderhoud, gewicht, garantie/service etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weer eens een anonieme, ongemotiveerde minnaar..........
Ik denk dat je in jouw geval het beste eens kan kijken naar een niet te grote tweedehands op LPG. Als je een nieuwe auto koopt en daar een LPG installatie in laat bouwen betaal je daar een behoorlijk bedrag extra voor, als je een gebruikte auto koopt blijkt in de praktijk dat het niet of nauwelijks iets uitmaakt in prijs of er wel of niet een LPG installatie in zit. Als er een G3 installatie ingebouwd zit( en dat is eigenlijk altijd of je moet wel een hele oude auto hebben, in mijn auto van '97 zit ook een G3) betaal je nauwelijks meer motorrijtuigenbelasting dan wanneer de auto op benzine loopt. Blijft over het prijsverschil tussen LPG en benzine, en dat is aanzienlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
CNG is nauwelijks duurder in aankoop dan LPG, maar CNG is veel zuiniger en goedkoper dan LPG. Een dieseltje, die is omgebouwd naar een diesel-hybride, die ook met CNG werkt, en die getuned is, en die heel licht is, en die laag onderhoud heeft, en die niet vaak wordt gestolen zou de echte ideale auto zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
CNG is lang niet zo algemeen verkrijgbaar als LPG, daarbij komt dat de auto die jij beschrijft echt nog niet voor een zacht prijsje gebruikt te koop is. De vraagsteller is 18 en heeft net zijn rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@leotje, zulke auto's bestaan ook niet af-fabriek. Maar het is mogelijk met een Citroën DS5.