Waarom zijn diesel auto's duurder in aanschaf dan een benzine auto?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
4.5K

Het beste antwoord

Hier zijn verschillende redenen voor. Mede omdat de techniek complexer is dan die van de benzine auto.
De auto is over het algemeen ook een stuk zwaarder waardoor er in de meeste gevallen stevigere (en dus duurdere) materialen voor gebruikt worden.
Diesel auto's zijn over het algemeen beter uitgerust met opties (vaak standaard al) omdat deze vaak voor langere afstanden gebruikt worden en er dus meer behoefte is aan luxere dingen.
Diesel auto's stoten iets meer CO2 uit dan benzine auto's waardoor de BPM inschaling iets ongunstiger is.

Verder (al zal dit niet vlug bevestigd worden, door iemand) zijn dieselauto's iets robuuster en gaan ze minder vlug kapot en rijden veel meer kilometers (500.000 km is makkelijk haalbaar) hierdoor loopt een garage natuurlijk onderhoudsinkomsten mis die ze dan weer graag doorrekenen bij de verkoop. Maar nogmaals zal dit niet vlug bevestigd worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bevestig het wel, maar ook robuust gebouwde benzine motoren zonder turbo hebben geen probleem met 500.000. (Volvo740)
paulus811
10 jaar geleden
Een diesel is helemaal niet luxer dan een vergelijkbare benzineauto. Noem eens één voorbeeld!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn inderdaad ook benzine motoren die met gemak de 5 ton halen. Vooral Zweedse merken schijnen er patent op te hebben. Luxere uitvoeringen van diesel auto's komen inderdaad meer uit het verleden. Dat toegegeven, toch zie ik vaak in folders dat er op auto's met een dieselmotor meerdere opties zitten dan op auto's met een benzine motor. Hier moet je het A segment wel buiten beschouwing laten.

Andere antwoorden (3)

Omdat de motor veel robuuster is gebouwd
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door de toegepaste techniek. Een dieselmotor heeft hogere verbrandings-einddrukken en moet dus sterker geconstrueerd worden. Verder zijn de verstuivers (tegenwoordig hoge druk injectoren) en de brandstofpomp (of commonrailsysteem) veel duurder dan de bougies of lagedruk injectoren van een benzinemotor.
jc54
10 jaar geleden
Omdat het bpm bedrag op diesel auto's hoger is dan vergelijkbare benzine auto's. Het komt dus mede door het fiscale regime.