Waarom houdt mijn Ford Fiësta 1.4 TDCI (mk 6, uit 2002) in als hij op de reserve van de tank rijdt?

Vandaag reed ik op de snelweg en ging het brandstoflampje aan. De tank was zo goed als leeg. Ik heb de laatste 30 km nog gereden, maar vlak voor de afrit verlaagde mijn snelheid automatisch (ook bij vol ingetrapt gaspedaal) naar ongeveer 95 km per uur. De indicator van de tank gaf op dat moment aan dat er niks meer in de tank zat. Hoe kan dit verlagen van de snelheid/het aantal toeren komen? De motor sloeg niet af! (Bij het volledig vol tanken bleek er maar 42,8 liter in de tank te kunnen, terwijl de tankinhoud 45 liter is. Ik heb meerdere keren bijgetankt terwijl het vulpistool afsloeg, dus heb hem écht volgetankt)

Toegevoegd na 39 seconden:
Na het tanken was de snelheid / het toerental weer als normaal.

10 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
paulus811
10 jaar geleden
Onderin de tank zit altijd een beetje vuil dat bij weinig benzine in je leiding en vervolgens in de motor (injectoren etc) komt. Dat kan stotteren tot gevolg hebben.
Bordensteker
10 jaar geleden
Als de auto een klein beetje scheef staat naar de zijde van de tankdop (bij veel tankstations is dat zo om gemorste brandstof goed naar een putje te laten weglopen) dan kan het bij sommige modellen makkelijk zijn dat je de laatste paar liters er net niet meer in krijgt. Er zou dan een ‘lucht’bel kunnen blijven hangen tegen de bovenkant van de tank.
Bij het gaan rijden zal die luchtbel door het bewegen van de benzine alsnog in de hals van de vulbuis komen. Een voordeel van een niet propvolle tank is trouwens wel dat een net volgetankte auto die in de zon geparkeerd wordt niet zo gauw zal gaan lekken als de brandstof mee opwarmt en uitzet. In veel gevallen komt de verse brandstof uit een koele voorraadtank in de grond, vermoed ik.

Het beste antwoord

Of op de afrit maak je een bocht en word de laatste druppels naar 1 kant van de tank geduwd en rij je alleen maar op de gasdampen. Uit ervaring weet ik ook dat een auto niet altijd gelijk stilstaat met lege tank, je gaat toeren verliezen dan sputteren en dan geef je vol gas en hoor je nog 1x sputerdesput en het is gebeurd. Maar je tank leegrijden is slecht, al het eventuele vuil wat op de bodem ligt gaat nu mee je carburateur in met het risico dat behalve je filter nog meer verstopt raakt. niet doen dus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zou het kunnen dat door remmen en optrekken het beetje brandstof nog aanwezig zodanig bewoog dat er niet constant benzine werd aangezogen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je een langere rit gehad. Hierdoor slaat het vulpistool van het tankstation eerder af. Dit komt met name omdat er benzine dampen in de tank zitten. Dan ontstaat er een druk in de tank waardoor het vulpistool veiligheidshalve afslaat.

Vermoedelijk heb je dan ook op de laatste druppels benzine gereden. Een eventuele boordcomputer geeft vaak ook een vertekend beeld van de actieradius. Deze is vaak iets gunstiger dan de werkelijkheid. De benzine toevoer zou dan ook te minimaal zijn om meerdere toeren en dus een hogere snelheid te behalen.

Een andere optie is dat er een deuk in de tank zelf zit waardoor de benzine toevoer niet meer naar behoren was.