Waarom zijn winterbanden niet verplicht?

Half januari reed ik in Amersfoort. Het had gesneeuwd. Ik deed een gladheidstest door (op een plek waar het kon) te slingeren en flink te remmen. Geen probleem, het was niet glad.

Bij het stoplicht dat daarna kwam, kon ik gewoon remmen om te stoppen.

De auto die daarna kwam en naast mij ging staan, begon te slingeren en slipte een eind door. Zomerbandjes...

Afgelopen dagen reed ik, zoals gebruikelijk, op mijn fietsje naar het station. Ik zie dagelijks auto's slippen op plekken die eigenlijk helemaal niet zo glad zijn. Ik ben telkens bang dat ze mij of een andere fietser of voetganger zullen raken. Hadden ze winterbanden gehad, dan zou er niets aan de hand zijn geweest.

Bij mij in de straat zie ik regelmatig mensen slingerend rijden. Geen grip. Inparkeren en uitparkeren lukt niet: slippende banden. Het verkeersdrempeltje is een grote hindernis.

Ik heb met mijn winterbanden helemaal nergens last van.

In de kranten lees ik over veel ongevallen en veel schades ten gevolge van slippartijen.

Wordt het niet eens tijd, winterbanden verplicht te stellen? Ik denk dat we daarmee meer aan veiligheid winnen dan met de APK voor auto's tot 5 jaar. Toch is die APK wel verplicht, maar winterbanden niet.

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met winterbanden rijden wilt nog niet zeggen dat je even hard kan rijden door de sneeuw of over ijs als in de zomer met zomerbanden. Met gepaste snelheid kan je effectiever reageren dan zomerband gebruikers die dezelfde rijgedrag hebben. Mensen die het benzineverbruik gaan berekenen naar hun portomonnee vindt ik onbeschoft. Niemand zit te wachten op oom agent aan de deur die slecht nieuws komt brengen! Vooral nu het dooiende sneeuw snachts omvormt in ijs is het levensgevaarlijk om te rijden, laat staan met zomerbanden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja net zoiets als lichten aan overdag, uit vele onderzoeken blijkt dat het honderden doden en nog meer gewonden per jaar kan schelen, maar verplicht invoeren doen ze dus helaas niet!

Het beste antwoord

diegenen die zeggen dat je onnodig op kosten wordt gejaagd: wat een onzin, immers je zomer banden slijten niet dus daar doe je langer mee. Wij rijden al jaren 's winters op winterbanden. Wie in de winter een ongeluk veroorzaakt, tijdens winterse omstandigheden rijdend met zomerbanden, zou een dikke bekeuring moeten krijgen omdat je voertuig niet geschikt is om aan het verkeer deel te nemen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nederland kent in de winter maar zelden omstandigheden waarbij winterbanden een groot voordeel bieden. Er gaan winters voorbij waarbij niet of nauwelijks gestrooid hoeft te worden. Met het verplicht stellen van winterbanden wordt u onnodig op kosten gejaagd, terwijl het voordeel klein is.
AWM
14 jaar geleden
Dit is wat mij betreft ook een stukje eigen verantwoordelijkheid. In de meeste winters is het niet nodig om winterbanden te hebben en door je rijgedrag aan te passen kom je ook al een heel eind. Er zijn genoeg regels in Nederland, laten we ook niet gaan overdrijven met dit soort dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Vind je het ook eigen verantwoordelijkheid om goede remmen te hebben? Ik bedoel: vind je dat het controleren van de remmen uit de APK mag worden geschrapt? Stel dat iemand met slechte remmen gaat rijden, en zegt: ik pas mijn rijgedrag wel aan, dan is het helemaal niet zo gevaarlijk dat mijn remmen wat minder zijn. Mag dat? Of stel dat iemand met brakke remmen jou aanrijdt, omdat jij nog wel kon stoppen bij dat stoplicht maar hij niet meer. Dat hij dan vervolgens uitstapt, de schade bekijkt, en zegt: "Ja, ik wist wel dat ik brakke remmen had, en ja, dan kan dit soort akkefietjes nu eenmaal gebeuren." Wat is het verschil tussen deze twee voorbeelden, en het rijden met zomerbanden in winterse omstandigheden?
Nu zou het niet onverstandig zijn. Maar vaak is het minder nodig en winterbanden veroorzaken een iets hoger brandstofverbruik dus wat meer uitstoot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen denken dat het geen verschil uitmaakt.

Maar goed. Ik heb vanavond 2 mensen van de campus gesleept die met hun zomerrbandjes niet vooruit komen. Ik moet zeggen: Vanavond was het verschil op de weg duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang er in Nederland geen echter winters zijn zal het niet verplicht worden.
Een winterband is effectief zodra de temperatuur beneden de 7 graden komt. Nu is het in Nederland maar relatief kort winter en zeker de tijd dat de temp benenden de 7 graden komt is maar spaarzaam.

Een winterband is ook geen garantie dat je niet wegslipt. Het verbeterd je grip bij het rijden maar je kunt er ook makkelijk een pirouette mee maken zoals ook met een zomerband.

Wil je het gebruik van een winterband bevorderen dan zou het helpen als de verzekeringsmaatschappijen zeggen dat ze niet uitkeren als er een ongeluk veroorzaakt wordt door een auto zonder winterbanden. Net als eigenlijk in Duitsland gebeurd. Het is hier niet verplicht maar als je betrokken bent bij een ongeval en je hebt geen winterbanden dan bij jij aansprakelijk; ookal is het niet direct jou schuld.

Qua kosten moet je het zien dat de zomer banden minder snel slijten. Wel is het iets duurder omdat een winterband zijn effect verliest als het profiel beneden de 4 mm komt. Je zult ze dus eerder moeten vervangen dan een zomerband.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is juist gevaarlijk met winterbanden.

Niemand heeft ze en diegene die ze wel hebben rijden veel harder. Hierdoor kan men moeilijk inschatten wat hij moet doen, want de kans dat jij slipt is voor hem heel groot. Dus heb jij in zijn ogen onverantwoord rijgedrag.

Even serieus.

Omdat het zelden sneeuwt in Nederland. Bovendien kan je best ergens komen, als de bestuurder maar verantwoord rijdt. (ik heb nog nooit een botsing gehad en dus ook niet met sneeuw).

Bovendien, winterbanden helpen niets met ijzel, en dat zijn de meeste situaties waarin mensen de controle verliezen.
Dus met sneeuw kan je best rijden ook zonder winterbanden. Maar met ijzel is IEDEREEN de pineut.

En dat we nu een record halen van 40 jaar geleden, dat wil nog niet zeggen dat het elke komend jaar veel gaat sneeuwen.
Ik vind het goed zoals het is. De sneeuw is nu ook weer weg. Eindelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Omdat men denkt dat winterbanden altijd maar helpen. Winterbanden helpen niet tegen ijs. Het is absoluut veiliger.

Maar helaas denkt men met winterbanden hetzelfde te kunnen als normaal, en dan vervalt de extra veiligheid.

Dan ben je met winterbanden net zo veilig als met zomerbanden.

het is en blijft aan de bestuurder liggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bestuurders hebben de plicht alle maatregelen te nemen om veilig te rijden en ongelukken te vermijden. Iedere extra verplichting door de overheid vermindert de duidelijkheid over wie er aansprakelijk is en zorgt voor nieuwe risico's. Sinds we ABS hebben rijden we 2 meter achter elkaar met 120 KM/uur want we remmen vast wel op tijd :-) In Duitsland is het helder, als je geen winterbanden hebt en je rijdt ergens tegenaan, dan ben je de Sjaak. Alleen montageplicht voor sneeukettingen wordt verplicht aangegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Winterbanden zijn in Nederland niet verplicht omdat het automobilisten die bij gladheid absoluut niet de weg op gaan, op onnodige kosten zou jagen. Het verplicht hebben van winterbanden is dus een twijfelachtig idee. Wel zou het volgens het Duitse model kunnen: wil je bij gladheid (winterse omstandigheden) de weg op, dan moet je over banden beschikken met wintereigenschappen. Het zou een hele puinhoop hebben gescheeld deze winter.