Bij welke sneelheid moet ik in de 6de versnelling schakelen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik doe dat bij 160..

tot 10 = 1 tot 20 = 2 tot 30 = 3 tot 40 = 4 tot 50 = 5 vanaf 50 = 6

Zo snel als mogelijk....

Mij is geleerd: 10=2 30=3 50=4 80 = 5 100= 6

Bij 100/110 km per uur kun je het beste in de 6e versnelling gaan. In heuvelachtig terrein zou ik het pas met 130 km/u doen, anders heb je een te hoog brandstofgebruik ivm te laag toerental wegens het klimmen.

Vanaf 2000 toeren is het rijden in een versnelling meestal economisch , bij BENZINE of gas en ongeveer 1500 toeren bij diesel. Verder hangt dat af van de versnellingsverhouding, welke weer met het vermogen van de auto en zijn gewicht samenhangt. Bij optrekken wel even terugschakelen als dat snel moet. Dus voor "houd"snelheden kun je andere normen aanhouden dan bij accelereren. Rijd ik in een stad, dan kan ik dus in zijn 4, maar schakel terug wanneer ik flink moet versnellen. Het oude rijtje van een eerder antwoord geldt zeer algemeen, maar met het juiste toerental maakt de motor zo min mogelijk bewegingen maar levert wel voldoende koppel. Met een te laag toerental rijden is slecht, de smering van de motor is PUUR toerental afhankelijk. De olie zorgt voor de koeling IN de motor, het koelwater voert de hitte uit de auto en stelt een goede werktemperatuur in. Ook de koelsnelheid is sterk toerental afhankelijk. Helling op kun je dus beter wat meer toeren maken, dan houdt je motor het veel beter vol. De 6e versnelling kan al bij lage snelheden ingezet worden, voor accelereren moet je -vooral bij lage snelheden- flink terugschakelen. Lui schakelen bij lage toerentallen is voor alle motoren slecht, zeker als je het gaspedaal ook nog diep in trapt. De motor heeft per toerental een max vermogen, wat bij lage toerentallen maar een fractie van het piekvermogen is. Een motor van 100KW levert bij 1500 toeren vaak maar max. 30KW (benzine) of minder!!

Je moet even naar je toerenteller kijken en naar de motor luisteren. Ik zelf zet hem zo rond de 2500 toeren in zijn 6. Ik rij dan ongeveer 120 km p/u. Maar dit is echt afhankelijk van je auto. Indien je niet boven de 100 km p/u mag en toch af en toe even snel wilt inhalen dan zou ik lekker in zijn 5 blijven. Maar als jij lekker constant 120 ad 130 km p/u wilt rijden dan is 6 wel relaxed.

Normaal gesproken moet je al bij 80 km je versnelling op 5 doen, ook omte bezuinigen. Dus wat mij betreft wat ook sharona ook al zegt 150/160 is wel redelijk...

Mij is geleerd; luister naar de motor en kijk naar je toerenteller. Een helling is toch ook anders dan een vlakke weg?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100