Sinds kort heb ik mijn eigen auto. Mogen mijn ouders de verzekering betalen?

Sinds kort heb ik (23) een eigen autootje. Nu is de premie best wel hoog als student. Kunnen me ouders ook de verzekering betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Zoals @HannesSloot zegt zet inderdaad de verzekering op je eigen naam. Als je een aanrijding hebt of een ongeluk, dan gaat de autoverzekeraar waarschijnlijk zeggen dat niet jij, maar jou ouders de eigenaar van de auto zijn/ rechtmatige bestuurders. De verzekeraar zal de gemaakte schade dan niet vergoeden en dan heb je dus niet zoveel aan je autoverzekering. Je ouders zullen in dat geval moeten dokken voor de schade. Veel autoverzekeraars richten zich op jongeren, maar vaak betalen die ook meer premie omdat ze meer brokken maken. Daarom is het wel slim om premies te vergelijken, bijvoorbeeld op http://www.topautoverzekeringvergelijken.nl/ of een andere vergelijkingssite. Veel plezier en rij veilig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan gewoon als ze dat voor je willen doen. Je kan dan de verzekering op hun naam zetten, maar dan bouw je voor je eigen geen NO claim op. En je kan natuurlijk niet eeuwig op hun naam teren. Bij een nieuwe auto/verzekering kan dat al snel tientjes oplopen.

Je kan vragen of ze je elke keer het premiegeld geven om hiermee te betalen. In alles moeten je ouders dus wel eens zijn natuurlijk.

Succes,
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een auto mag niet zomaar op een andere naam gezet worden. De meeste autoverzekeringen hebben als voorwaarde dat de eigenaar van de auto (op wiens naam deze staat), zoveel procent met de auto rijdt.
ronron1212
11 jaar geleden
Als de ouders willen betalen hoeft dat nog niet te betekenen dat de verzekering ook op hun naam moet komen. Het gaat hier om de betaling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ronron 'je kan dan de verzekering op hun naam zetten' is het eerste wat Castle schrijft. Dat mag niet zomaar.
ronron1212
11 jaar geleden
Ze schrijft Mogen mijn ouders de verzekering betalen? Ja betalen mag maar dat hoeft niet te betekenen dat de verzekering op hun naam moet. Doki dat zeg ik dus ook niet ik geef dus ook als reactie dat betalen wel kan maar dat dat niet betekend dat de verzekering op hun naam moet.
Castle
11 jaar geleden
Een verzekering mag wel op de naam van een ander komen. We hebben dit regelmatig gedaan. Het is alleen niet verstandig als het gaat om je eigen opbouw van No-Claim. In de wet hoeft de auto alleen verzekerd te zijn zodat minimaal de tegenpartij vergoed kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn verzekering heeft als voorwaarde dat ik minimaal 80% van de tijd zelf in de auto rijd. Goed de voorwaarden van je verzekering nakijken dus.
Castle
11 jaar geleden
Goed advies doki want dat klopt.
hun mogen het wel betalen maar je moet het wel je eigen naam zetten.
Volgens mij is er een nieuwe wet ingegaan dat dit moet ver komen.
Tenzij de auto op de naam van hun staat dan kan het wel, en moeten ze
in de verzekeringpapieren zetten dat je ook een bestuurder van de auto bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen mag jouw premie betalen. Maar zorg er wel voor dat de auto en de verzekering op jouw naam staat. Want als dat niet zo is en je veroorzaakt een ongeluk, kan de verzekeringsmaatschappij moeilijk gaan doen.
Je bent student, dat zijn voor verzekeringsmaatschappijen zeer interessante klanten. Die gaan namelijk later veel verdienen en zullen dan ook veel verzekeringen afsluiten. Ze lokken daarom studenten met extra lage premies.