Wat is het verschil tussen onderstuur en overstuur?

Bij autoprogramma's hebben ze het vaak over onderstuur en overstuur. Ik weet dat het te maken heeft met grip, maar wat is het verschil precies en wat is het?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.7K

Het beste antwoord

Het antwoord kan duidelijker:

Onderstuur treedt op wanneer de voorbanden geen grip meer op het wegdek hebben de auto zal een flauwere bocht maken dan de bedoeling is en dus meer de neiging hebben rechtdoor te gaan. De voorwielen zullen dus naar de buitenkant van de bocht glijden.
Dit kun je opheffen door minder gas te geven of minder te sturen.

Overstuur treedt op wanneer de achterbanden geen grip meer op het wegdek hebben. De achterbanden van de auto zullen buitenkant van de bocht gaan glijden. Dit kun je opheffen bij achterwiel aangedreven auto's door tegen te sturen en gas terug te nemen en bij voorwiel aangedreven auto's door iets wat gas bij te geven.

Op onderstaande site is meer informatie te vinden

en de afbeeldingen laten precies zijn wat er gebeurt

Toegevoegd na 11 uur:
laatste regel zijn, lees: zien
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij onderstuur glijden de voorbanden van de auto naar de buitenkant van de bocht en bij overstuurd glijden de achterbanden naar de buitenkant van de bocht.
Dus in principe is het verschil over welke banden de auto het eerst weg glijdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vorige antwoord klopt helemaal. Het heeft dus te maken met de gewichtsverdeling van de auto over de voor- en de achterwielen. Bij sportieve auto's wordt bij het ontwerp gestreeft om op beide assen evenveel gewicht te laten rusten. Bij "gewone" auto's heeft dat wat minder prioriteit.