Moet je iets laten doen aan een put in je auto ruit?

Toen ik op de snelweg reed kwam er een steen tegen de auto voorruit. Nu zit er een put in maar ik heb geen ster, moet ik dit laten maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
11.8K

Het beste antwoord

Die kan je meestal gratis laten repareren. De meeste verzekering vergoeden dit namelijk daar anders de kans levensgroot is dat de hele ruit kapot gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Dit is helemaal waar. Je was me net voor.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel uitkijken dat je no-claim er niet aan gaat ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal betaald de verzekering dit altijd uit zonder no-claim verlies. Maar je kunt altijd even car-glass bellen die helpen je verder.

Andere antwoorden (8)

Ja. Dat moet je laten maken. Hoe langer je wacht, des te groter de kans dat er wel een ster ontstaat, en of de ruit helemala inscheurt.

In veel garages kan je dat gewoon laten repareren, en de verzekering betaald zonder dat dat je all risk beinvloedt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
even langs carglass gaan, kost volgens mij niets.
groetjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij Carglass wordt beoordeeld of de ster door de ruit heen zit of niet. In het tweede geval wordt het gaatje ter plekke meteen (gratis) gerepareerd.
Als het gaatje door en door zit duurt de reparatie natuurlijk langer. Carglass regelt het rechtstreeks met de verzekering. Groene kaart meenemen.
Plak zosnel mogelijk zelf de beschadiging af met een stuk goed hechtende tape of de speciale Garglass sticker. Dit om vocht in het gaatje te voorkomen waardoor de ruit stuk kan vriezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ken je die reclame van Carglass? Die is echt hoor. Het gebeurd echt en het kan echt gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja,ik zou het zeker laten maken,in ieder geval even naar de garage om na te laten kijken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die moet je gelijk laten maken. De kans op een scheur wordt steeds groter, en vooral nu het kouder is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou je aanraden hem te laten maken. Als het een ster wordt en doorscheurt, dan heb je een hele nieuwe ruit nodig. En dat gaat sneller dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks moet natuurlijk, maar het is wel verstandig.
Als je een steen o.i.d. tegen je ruit hebt gekregen is het het beste deze te laten opvullen met een speciale hars.
Dit kan bij een ruitenspecialist maar ook vaak bij je eigen garage.

Het voordeel van opvullen is is dat dit de kans grotendeels verkleint op verder scheuren van de ruit.
Nu zal er in de zomer met het putje/sterretje weinig gebeuren maar in de winter, als er vocht in zit en het gaat vriezen dan zie vaak dat deze verder scheurt door uitzetting. Ook bij het plots verwarmen krijg je werking van de ruit en is de kans dat deze ster gaat scheuren aanwezig.

De meeste garage's en zeker de ruitspecialisten hebben tegenwoordig kleine stickertjes (doorzichtig) die je op de put/ster kan plakken om te voorkomen dat er vocht en vuil in komt. Vuil kan de hechting van de hars verminderen.
Wel is het altijd de vraag of de put/ster te herstellen valt. Er bestaan verschillende type putjes/sterren zoals een gewone ster, een krater, een koeienoog etc. De meeste zijn goed te herstellen.
Zit er echter een zogenaamde uitloper bij van 1/1,5 cm of verder dan is het een barst en is herstel niet mogelijk.
Vervanging van de ruit zal dan plaats moeten vinden.

Een barst of ster is overigens geen afkeur voor de APK zolang deze niet in het gezichtsveld van de bestuurder zitten.

Wat betreft de kosten: Als je volledig casco / all risk verzekerd bent tegen dan wordt herstel voorgoed en betaal je voor vervanging van een ruit vaak alleen het eigen risico.
Bij alleen WA verzekering zijn de kosten voor jezelf.