Ik ben net overgestapt van een diesel naar een benzine wagen en telkens als ik moet schakelen, schokt de wagen.

Hoe voorkom ik die schokken bij het schakelen best? Moet ik meer gas geven of eerst de koppeling loslaten en dan pas gas geven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
3.8K

Antwoorden (4)

Je moet nog even wennen aan de overstap. Diesel rijden is iets logger dan benzine. Bij een benzinemotor, gaat het schakelen iets fijngevoeliger. Maar het kan ook de gewenning van de koppeling zijn. De ene koppeling moet je bijna helemaal op laten komen voordat je gas geeft en bij de ander hoef je maar je voet iets op te tillen en hij gaat al. Gewoon blijven rijden en en aan de auto wennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het opschakelen moet je de koppeling rustig laten opkomen en tegelijkertijd wat gas bij geven. Bij het terugschakelen evenzo de koppeling rustig laten opkomen. De auto remt dan op je motor. Hierboven is al beschreven dat je moet wennen aan de koppeling van je auto waarbij ik wil vermelden dat deze niet te laag moet aangrijpen. Dus ook afstelling speelt hiet een belangrijke rol. Omdat de koppeling de verbinding is tussen je motor en aandrijving moet het volgens mij geen verschil maken of je benzine of diesel rijdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een benzinemotor heeft (vooral bij lage toeren) minder koppel dan een dieselmotor. Als je dus de koppeling bij te lage toeren laat opkomen zal de motor het moeilijk hebben en gaan schokken. Iets meer gas geven is dus de oplossing. Hoeveel en wanneer precies zal je door ervaring moeten leren.

Toegevoegd na 8 minuten:
Om even een concreet voorbeeld te noemen, bij een dieselmotor zou je bij 500 toeren zonder problemen al de koppeling kunnen laten opkomen, bij een benzinemotor zou de motor bij 500 toeren stil vallen. Stationair draait deze dan meestal ook rond de 900 toeren. Bij het optrekken zou je met 1200-1500 toeren geen problemen meer moeten ondervinden.

Verder zit een dieselmotor bij 4500 toeren vaak aan de top (voordat de boel ontploft/begrenzing intreed), terwijl dit bij een (auto) benzinemotor meestal pas rond de 7000 zit.

Kleinere motor hebben vaak ook een hogere top, zo zou je met een motorfiets gemakkelijk de 9000 toeren kunnen halen voordat je in de "red line" zit, F1 race autos gaan doorgaans door tot 18000.

Toegevoegd na 9 minuten:
Verder is er natuurlijk ook nog een verschil tussen 2takt en 4 takt motoren, maar daar zal ik niet al te veel op ingaan omdat er nog erg weinig auto's met 2takt motoren zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je went eraan...... Het is het samenspel tussen koppeling en (niet teveel) gas geven! Nog 2 wkn verder en het is ongetwijfeld beter!

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja net als een nieuwe vrouw/man: je moet wennen aan de (karakter-rij) eigenschappen!