Hoe start ik de auto?

Ik heb een tijdje geen rijles gehad en nu ben ik van de zenuwen vergeten hoe ik moet starten.
Was het zo: Gordel om -> Van de handrem, koppeling in en in zijn eerste versnelling zitten -> contact aan-> koppeling nog steeds indrukken -> Spiegel nakijken -> Vrij? knipperlicht aan en wegkarren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
56.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst je koppeling en je rem in, starten, van de handrem af, kijken, richting aangeven (als dit nodig is) wegrijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel dus, zoals jij het zegt. Alleen eerst rem en koppeling in vóór je van de handrem afhaald, dan rolt de auto niet eventueel voorruit/achteruit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Starten in z'n vrij ! Of bij automaat in p , dan naar drive en rem in dan oplaten komen . Bij schakel bak starten in vrij koppeling in dan in 1 dan koppeling langzaam oplaten komen . En wel uitkijken !!
anneliez
11 jaar geleden
En je vooral niet zenuwachtig maken. . Vaak is het zo dat je tevoren niet meer weet hoe het moet, maar als je eenmaal weer achter het stuur zit komt er veel weer naar boven.
Ik neem aan dat je binnenkort weer een rijles hebt, gewoon zeggen dat je het niet precies meer weet, dan komt het vast wel goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je je rijbewijs hebt gehaalt doe je het allemaal (automatisch) al snel anders. Ik start nu de auto soms als hij in zn 1 staat, maar ik doe nu vrijwel altijd: rem+koppeling in, starten, in 1ste versnelling, gordel om, handrem eraf, als ik vooruit ga, ff naar rechts en/of links kijken, als ik achteruit ga in mn achteruitkijk spiegel kijken, en dan gaan.

Antwoorden (3)

Gordel > Koppeling > starten > in zijn 1/r > Rem in > Handrem af > Kijken > Karren. Dit is ongeveer de meest logische volgorde, maar het kan ook anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals bij zoveel dingen zit hier ook een logica in:
- controleren of de spiegels goed staan (stilstaande auto)
- je riem aandoen (stilstaande auto)
- koppeling induwen (stilstaande motor)
- controleren of de auto in zijn vrij staat (stilstaande motor)
- starten (lopende motor)
- in de versnelling (lopende motor)
- controleren in de spiegels of het veilig is om weg te rijden
- indien het veilig is om weg te rijden, knipperlicht aanzetten
- nogmaals controleren of het veilig is om weg te rijden
- wegrijden

De logische volgorde is dat je eerst de auto op jou instelt (spiegels, stoel, stuur),
daarna de auto klaar maakt om te starten (versnelling, motor), daarna de veiligheid van het verkeer controleert, om daarna weg te rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb pas mijn rijbewijs gehaald, en ik doe het als volgt: gordel>koppeling intrappen, sleutel omdraaien>eerste versnelling>handrem eraf> binnenspiegel, buitenspiegel, linker/rechter schouder> knipperlicht> wegrijden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hou je niet je rem in als je je handrem eraf haalt? Want als hij gaat rollen heeft het geen zin meer om overal naar de kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet altijd nee, ligt aan de situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, nja, over een tijdje kijk je waarschijnlijk niet eens meer in je spiegels met wegrijden haha