Waarom is het 'uitlezen' van een auto zo kostbaar?

Mijn vaders automotor was defect en hierdoor begon er een oranje lampje te branden. Hij moest toen naar de automonteur om het defect zogenaamd 'uit te lezen'. Dit gebeurt via de computer. Het kostte nogal veel geld. Weet iemand waarom (en wat ik bedoel)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
4.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het iets te maken heeft met de software die ze gebruiken. De softwarelicenties voor die apparatuur zijn niet bepaald goedkoop en daar de software en hardware per model per jaar kunnen verschillen kan dat nogal oplopen. Daarbij moet je ook zorgen dat je personeel er mee om kan gaan en die trainingen zijn ook niet goedkoop.
ronron1212
11 jaar geleden
Wat vind je veel geld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ronron1212 vijfentwintig euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@RoepiRoepi bedankt voor je reactie, duidelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En van dat geld moet dus de monteur betaald worden (en daarmee dus zijn expertise), de belastingen, verzekeringen, computer afschrijving, software licenties en de winst van het bedrijf. (Zo bekeken valt het nog wel mee denk ik.) Lees ook het verhaaltje op onderstaande link eens door. Bedenk dat je niet alleen maar betaald voor de tijd die iemand bezig is maar ook voor de ervaring/kennis/opleiding/etc. Als je het zelf kon dan had je dat immers waarschijnlijk wel gedaan.
http://www.snopes.com/business/genius/where.asp

Het beste antwoord

De computer met de software om een auto uit te kunnen lezen is een dure aanschaf. Om de aanschaf (en onderhoudskosten) terug te verdien, wordt er een vastgesteld bedrag in rekening gebracht als deze computer gebruikt wordt. Vaak is het zelfs zo, dat de dealer hier niets over te zeggen heeft, maar dat het een door de importeur voorgeschreven bedrag is (om landelijk overal gelijk te zijn).
jc54
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het uitlezen op zich is vrij snel te doen> kan de ANWB ook op eigenlijk elk merk auto.

Maar dat wil niet zeggen dat men dan gelijk de storing te pakken heeft. Men werkt zich door een systeem heen en gaat als een soort rechercheur op zoek naar de oorzaak.

Vorige week bij de auto van mijn vrouw had de ANWB het in 1 minuut gevonden.
Vorig jaar stond ik met pech in Spanje en de Ford dealer is echt 3 uur bezig geweest voordat hij de oorzaak te pakken had. Ik mocht de hele tijd kijken, maar dat is echt een vak appart hoor diagnose stellen van een storing.