Kan een automotor soepeler draaien wanneer ik andere brandstof tank?

Ik heb de garage gebeld over mijn "wiebelende" motor bij stationair draaien - zie
http://www.goeievraag.nl/vraag/wiebel.37046 .

De werkplaats vertelde dat men mijn motorelektronica zou kunnen doormeten, maar dat ik mijn probleem waarschijnlijk zelf zou kunnen oplossen door andere diesel te tanken.

Als ik bij een merkpomp de duurste diesel tank, en dat minstens twee keer doe, zou het wiebelen over moeten zijn. Daarnaast zou de motorsmering verbeteren en zou ik zuiniger rijden.

Zit hier iets in, of ben ik afgepoeierd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom neem je zo een advies in twijfel? Ik hoor de intonatie niet hoe het gezegd wordt. Ik heb hier wel van gehoord.

Antwoorden (4)

die nieuwe benzine van de shell werkt wel, ehm, ben even de naam kwijd, maar die is beter voor je motor, weet niet of dat dan ook zo is bij diesel... maar in ieder geval kan er enige zin van waarheid in zitten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zou precies mijn antwoord zijn geweest - ik heb het ervaren bij mijn 10 jaar oude auto : stationair draait hij veel beter/rustiger op de 'betere' euro-loodvrij. En ook ik weet niet, of dit voor diesels ook geldt....
The proof of the pudding is in...enz. Kost je een paar cent meer,maar dan heb je uitsluitsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb je vraag even laten staan!ende antwoorden afgewacht. Natuurlijk hebben we hier geen slechte Diesel omdat geen pomp het anderszou verkopen!
Ook in de reacties wordt diesel met benzine vergeleken. Dit is een vergelijking wat nergens op slaat. Een diesel werkt een beetje anders dan een benzinemotor. Jammer dat je hebt gebeld en niet naar de garage bent gegaan. Ik besef dat een garagebezoek enige duiten kost maar via de telefoon kunnen ze je automotor echt niet diagnoteseren.
.
Ik ga er vanuit dat er (bij stationair draaien) een onbalans in je motor zit. Hierdoor zou hij kunnen gaan wiebelen. Dit onbalans zal je dus in de motor moeten (laten) opzoeken.
Een goed afgestelde motor is in balans en wiebelt NIET! Maar…. Het kan vele oorzaken hebben, zoals een slechte verbranding of te weinig brandstoftoevoer op één of meerdere cilinders. Ook kan het inspuitmoment verkeerd zijn afgesteld almede onvoldoende compressie. Compressie is erg belangrijk voor een dieselmotor omdat hiermee de verbrandingstemperatuur wordt opgebouwd. Bij hogere toeren zal deze temperatuur wel worden bereikt maar bij stationair draaien en compressieverlies kan een cilinder het laten afweten waardoor er een onbalans in je motor ontstaat. Controle en Reparatie: Dit is een specifiek stukje vakwerk dat door een garage moet worden uitgevoerd. Zij hebben de speciale apperatuur om dit te controleren. Resumerend: Een goed lopende motor mag stationair niet wiebelen en de ophanging van je motor is zeker niet bedoeld om dit te compenseren. Uiteindelijk heeft de ophanging hier van te lijden en zal deze op den duur defect gaan. Mvg. en Succes.

je vraag hoop ik weer voldoende te hebben beantwoord

Toegevoegd na 12 minuten:
Sorry, maar heb wat problemen met mijn toetsenbord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de duurdere merken diesel zoals v power van shell zijn inderdaad beter en je motor zal inderdaad soepeler lopen omdat er meer smering in zit maar denk dat uw probleem er niet mee is opgelost. met verwijzing naar het antwoord hier boven.