als ik op een kruising op een voorrangs weg rij en ik wil rechts afslaan moet ik de voetganger die rechtdoor wil gaan voorlaten ?

en over het algemeen wat is de regel met afslaan van af een voorrangs weg

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1K

Antwoorden (3)

Misschien wel de belangrijkste regel luidt:"Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor."
Een voetganger is verkeer, dus de voetganger gaat voor. Het maakt bij het afslaan niet uit of het een voorrangsweg is of niet, bovenstaande regel geldt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Je was precies 6 seconden sneller dan ik...
Bij het afslaan op ELKE weg, dus ook op een voorrangsweg, dien je rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voor te laten gaan. Het maakt daarbij niet uit of dat verkeer in dezelfde richting rijdt of loopt als jij, of dat dat verkeer jou tegemoet komt.

Een voetganger is een verkeersdeelnemer, en valt dus onder bovenstaande regel.

Je moet de voetganger dus voor laten gaan.

Cryofiel
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Krijg jij toch gewoon óók een punt! ;)
Ezelsbruggetje....zie je kop of kont stop terstond....zie je opzij....rij dan voorbij..:-D