Waarom schommelt mijn stationair toerental bij warme motor na gebruik van Wynn's ?

Mijn Bmw E60 530i 2005 benzine automaat trilt/schud 5 seconden bij het starten van de koude motor. Daarna rijd de auto normaal maar zodra de motor warm is schommelt mijn stationair toerental en lijkt het net alsof hij uit wilt vallen.

Dit alles komt nadat ik de complete cleaner in mijn benzine tank heb gegooid van Wynn's.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
18.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je de tank al leeg gereden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja de tank heb ik compleet leeggereden en weer volgetankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah ok. Dat is in ieder geval wel goed. Ik denk dat de lambda waardes nu anders zijn dan dat het mms (motormanagementsysteem) gewend is. Alles is nu gereinigd dus alles zal wat soepeler gaan lopen. Het mms zal dus nog de grens moeten opzoeken van de minimumtoevoer benzine voor een steady stationair toerental
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is trouwens een mooie en dure auto, dus blijf niet te lang twijfelen en breng hem gewoon naar een BMW dealer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties en compliment voor de auto. Ik ga morgen naar de BMW dealer voor een diagnose. Ik vertrouw het niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En? Hebben ze al iets kunnen vertellen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi, In de sleutel konden ze inderdaad zien dat de auto onregelmatig loopt. 8 januari gaat hij de garage in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah ok. Ben best benieuwd wat het is (studeer Automotive Engineer, vandaar de interesse), dus als je het een niet te grote moeite vind, stuur dan ff een berichtje met hoe of wat :)

Antwoorden (1)

Auw, gebruik nooit zomaar cleaners.
Dat moet je beschouwen als een laatste redmiddel.
Ik vermoed dat er vuil bij jouw injectoren terecht is gekomen door deze actie.
Doch een slecht of defecte injector kan je bij stationair gang horen.
Start je wagen, in de vrij en op de handrem.
Nu open je de motorkap en pak een lange schroevendraaier.
Maakt niet uit wat voor één.
Als je lang haar hebt, raad ik aan om deze even in een staart te doen en veilig op te steken.
Druk nu de schroevendraaier met de tip tegen de eerste injector aan en leg je oor tegen het handvat ( denk om je haar ).
Als het goed is dan hoor je de injector regelmatig tikken, doe dit ook bij de resterende injectoren.
Is er ééntje die onregelmatig tikt of helemaal niet tikt is dat de boosdoener.
Eventueel herhaal je dit ook even met een warme motor.

Remedie?
Vervangen voor een nieuwe is een optie, wel een kostbare maar toch mogelijk.
Vervangen voor een gereviseerde behoort ook tot de mogelijkheden, is in ieder geval goedkoper dan de eerste optie.
Een andere optie is om ze te laten reinigen, dat gebeurt in een ultrasoon bad en wordt vaak uitbesteed.
Je kan ook de gok nemen om op een sloop te gaan kijken, neem dan wat extra mee als de mogelijkheid bestaat.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om dan bij de sloop te gaan kijken en eventueel de oude te laten reinigen.

Het is dat je zelf aangaf dat dit na een reinigingsbeurt gebeurde, anders zou mijn eerste gedachte uitgaan van een defecte LMM of een vervuild gasklephuis.
Mocht het de injectoren niet zijn trek dan de lmm eens los en kijk of dat verschil maakt.
Geen verschil?
Lmm vervangen.
Wel verschil, heraansluiten en dan het gasklephuis reinigen.
Leuke en dankbare klus, gebruik daarvoor geen schurende middelen maar gewoon oude doeken met remmenreiniger.

Nog geen soelaas?
Check de sensoren en sondes.
Lambda kan ook verschillende storingen terweeg brengen.
Gelukkig zijn deze op de sloop niet zo duur.

Maar begin maar eens om eens goed naar je injectoren te luisteren.

Ps, het losgekomen vuil kan ook tussen je kleppen gekomen zijn, maar die kans acht ik bijzonder klein.

Mocht je er niet uitkomen, ik help je graag verder ( PM )
Ook als de oplossing ertussen zit mag ik het graag weten.
Anders verwijs ik je door richting www.problemcars.nl
Daar zit ook veel kennis, zowel van hobbyisten als wel van vaklui.

succes ;-)