kan je rijden zonder dop op de koelwatervloeistof?

vanmorgen in de sneeuw dop van koelwatertankje verloren kan je autorijden en is er in de garage een dop vrerkrijgbaar

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
18.3K

Het beste antwoord

Gezien je vraag, gaat het om de dop van je koelvloeistof tankje. Dit reservoir wordt niet warm en draait ook niet als zodanig mee in het koelproces van je motor. Deze kun je tijdelijk 'afdoppen' met een plastic zakje en een elastiek er omheen en prik er een klein gaatje in zodat er geen vacuum kan ontstaan. Zo kan er geen koelvloeistof verloren gaan tijdens het rijden. Hiermee kun je gerust naar je garage rijden en een nieuwe dop laten monteren. Denk zelfs dat je hier op deze manier zelfs enkele dagen verder kan rijde als je het koelvloeistofniveau in de gaten houdt.

Een totaal ander verhaal wordt het als je de dop van je radiateur kwijt bent. Dan zou ik in jouw geval er geen meter meer mee rijden. Als de motor warm wordt zal door de drukopbouw het water uit de vulopening van de radiateur spuiten en wordt je motor niet gekoeld met alle vervelende gevolgen van dien.

Toegevoegd na 5 minuten:
De dop zal besteld moeten worden als de garage deze niet direct kan leveren. Zou in jouw geval wel voor de orginele dop gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet wat voor auto jij rijdt maar tegenwoordig maakt het expansievat (geen reservoir meer) onderdeel uit van het koelsysteem en wordt de koelvloeistof weldegelijk heet. De drukdop zit dan ook op het expansievat en niet meer op de radiateur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien wordt het eens tijd voor mij,voor enige bijscholing. Heb de afgelopen tijd nog onder diverse motorkappen gekeken en zag daar een reservoir en géén expansievat. Ook in de vraag wordt niet gerefereerd aan een bepaald merk of type. Mvg. TX
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet je toch is goed kijken. Vroeger (begin dat er een apart reservoir gebruikt werd) zat de overdruk dop gewoon op de radiateur en het reservoir zat aangesloten op de overloop van de radiateur. Tegenwoordig zit de overdruk dop op het expansievat zodat de radiateur geheel gevuld blijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@sibleyras: Zo'n reactie stel ik op prijs, en houden de site op deze manier kennisvermeerderend.
Auto's en techniek blijft me boeien. Mvg. TX

Andere antwoorden (3)

Als je koelvloeistof warm/heet wordt, bouwt het ook druk op. Je hebt dus een dop nodig om je koelvloeistof binnen je systeem te houden. Echter als de garage dichtbij is kan je wel voorzichtig daarheen rijden, je koelvloeistof zal dan nog niet op een dusdanige temperatuur zijn dat het druk opgebouwd heeft. Laat bij de garage wel je koelvloeistofniveau controleren, je kan altijd wat "verloren" zijn onderweg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een klein stukje is mogelijk (5km maximaal).

Zonder dop zal de koelvloeistof gaan koken en zal de motor te heet worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kom je op 5 Km. maxiaal? Als ik de vraag goed lees gaat het om de dop van het reservoir. En anders géén kilometer als het om de radiatordop gaat. Door de de druk van de waterpomp en door de druk opgebouwd door de motorwarmte, kun je er op wachten dat je koelvloeistofverlies krijgt. (van mij geen waarde oordeel)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er druk komt op het systeem anders dan door verwarmen wordt het hoogtijd om de auto na te laten kijken. De druk in het systeem mag enkel door verwarming komen en niet door iets anders. Daar het expansievat buiten de circulatie bevind heeft de werking van de pomp totaal geen invloed op het peil in het expansievat. Neem daarbij dat de auto nu minder snel warm wordt en dus ook de thermostaatklep later opent en ook de radiateur niet meegenomen is in het koelsysteem kan men bij koud weer weldegelijk enkele kilometers rijden alvorens er motorschade ontstaat.
of er een dop in de garage aanwezig is zou ik eerst controleren door te bellen, korte afstand is te rijden maar wees er voorzichtig mee. Vul het systeem gelijk weer af met koeilvloeistof en neem wat mee naar huis om na een koude start te kijken of er eventueel nog wat moet worden bijgevuld. Overigens kan je ook (als je lid bent) de anwb/route mobiel bellen en het probleem uitleggen. Deze kunnen evt zorg dragen voor een dop en die komen plaatsen als jij niet in de directe omgeving aan een geschikt type zou kunnen komen.
Zoek anders eens op automaterialen, dop is tevinden op merk/type en soms zelfs op kenteken.