kan je de kentekenplaat van een sloopauto over laten zetten op je nieuwe auto?

Hoi allemaal! Ik ben 18 en aan het lessen voor mijn rijbewijs. Dus ook aan het kijken voor een auto!

Helaas is dit jaar mijn vader gestorven en als nagedachtenis aan hem wil ik de kentekenplaat van zijn auto overnemen. Daar volgt echter het probleem... Mijn vaders auto is een paar jaar geleden naar de sloop gegaan en ik heb het kentekenbewijs dus ook niet meer.

Kan ik nu alsnog op een of andere manier het kenteken krijgen voor mijn toekomstige auto?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
RWW raadplegen !

Het beste antwoord

Een mooie gedachte, maar dit is met het in Nederland gehanteerde kentekensysteem niet mogelijk.

Kentekens worden eenmalig uitgegeven bij de "geboorte" van een auto in Nederland (beter gezegd: eerste registratie) en blijft normaliter ongewijzigd tot de laatste registratie (export, demontage of gestolen...).

Alternatieve gedachte is inderdaad een kopie van kenteken en in eigen gelegenheid te gebruiken (niet op openbare weg).

Je kan ook online kentekens namaken, bijvoorbeeld op mijn site.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, een kentekenplaat, kun je in Nederland niet zelf kiezen, deze hoort echt bij je auto, je zal dus iets anders moeten verzinnen voor de kentekenplaat, hang hem aan je schuur, of als aandenken in je kamer. Zet je hem wel op je auto, dan pleeg je een misdrijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens met JodenHartogh ;-)
Ten eerste wens ik je gecondoleerd met je vader. Maar helaas... Dit is wettelijk gezien niet toegestaan. Maar zoals de reactie boven mij al zei. Kun je de plaat ook ergens ophangen.