Wat is het verschil tussen super plus en gewone benzine?

Van zolang ik me herinner tank ik super plus. Nu merkte een kennis die met me meereed op dat ik tien euro per volle tank minder zou betalen als ik gewone bezine zou tanken.Hij vroeg me waarom ik dat niet deed.
Tja waarom? Het octaangehalte is hoger bij super plus, dat zegt me niks.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
37.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even aangeven om watvoor auto het gaat.
In het boekje en op het tankklepje staat vaak welke benzine er in moet.
90% van het benzine wagenpark rijdt op "gewone" Euro 95. Enkele snellere of turbogeblazen wagens moeten op Euro98 (Super) rijden.

Het beste antwoord

Het octaangetal (niet gehalte) is hoger bij Super Plus. Dat betekend dat de benzine klopvaster is dan gewone Euro 95. (Zie bron voor een duidelijk doch ietwat technisch verhaal over klopvastheid.)

Het komt er op neer dat de benzinemotor met klopvastere benzine in theorie efficienter rijdt, en dus zuiniger. En bovendien beter (meer PK) kan presteren. Of dit in de praktijk ook zo is hangt af van het type auto en vooral van de motor. Sommige motoren wordt Super Plus aangeraden, en gewone benzine zou zelfs schade kunnen opleveren. Voor motoren met een hoge compressieverhouding, veel PK's en/of een turbo kan Super Plus rendement en prestatiewinst betekenen. Voor andere motoren levert Super Plus geen of nauwelijks verschil met gewone benzine, en is het maar de vraag of het het prijsverschil waard is. Dan is de duurdere benzine alleen maar een stukje merkbeleving.

Welke je kiest hangt dus af van je auto, welke motor er in zit, en wat de auto nog waard is :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Super plus is beter/gezonder voor je motor enz. dus daarom is het ook wat duurder als benzine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het octaangetal.
Octaangetal wordt in RON ‘research octane number’ uitgedrukt. Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut. Bij een te laag RON treden er acceleratiepingelingen op die meestal hoorbaar zijn (pingelen).
Normaal loodvrij—91 RON
Euro loodvrij—95 RON
Super (plus)—98 RON
LPG—104-108
Alcohol—111 RON