Hoe lang zijn schade vrij jaren geldig?

ik heb negatieve schadevrije jaren. maar heb nu al bijna een jaar geen auto meer op mijn naam staan. sommige verzekeraars accepteren mij niet. Nu hoorde ik dat er een geldigheid is voor schade vrije jaren. Geldt dit ook voor negatieve schade vrije jaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Het beste antwoord

Op de site van Independer stond bij een vraag rondom negatieve schadevrije jaren dit antwoord:

"Volgens de website van Roy-data worden gegevens over uw schadevrije jaren 10 jaar bewaard in hun databank. Het is echter aan de verzekeraar om te bepalen hoever zij terugzoeken om uw schadevrije jaren te controleren. Als het om positieve schadevrije jaren gaat, kijken veel verzekeraars niet verder dan 1 jaar. Er zijn enkele verzekeraars dit tot 3 jaar terug bekijken. Als het om negatieve schadevrije jaren gaat, dan mag een verzekeraar zelf bepalen tot hoever zij terugkijken. Uit navraag bij verzekeraars blijkt dat er ook verzekeraars zijn die tot bijvoorbeeld 7 jaar terugkijken."

Wel begrijpelijk, want geen enkele verzekeraar heeft graag 'brokkenpiloten'. Zij kunnen bij Rialto (vroeger: Terminus) terecht als ze nergens anders terecht kunnen. (www.rialto.nl). Je mag immers niet onverzekerd autorijden.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, een jaar dat je niet rijdt, rij je natuurlijk ook niet schadevrij. Tenzij je natuurlijk al die tijd wel verzekeringspremie hebt betaald

Pas wanneer je je weer gaat verzekeren, wordt schade uit voorgaande jaren verrekend met de nieuwe premie. Sommigen zullen je -afhankelijk vn in het verleden geclaimde schade - niet willen verzekeren, bij degenen die je nog wel willen verzekeren, zal de premie hoger zijn dan bij een 'verse' premie zonder schadeverleden.

Ook is het mogelijk de schade met de oude verzekering af te kopen en daarmee weer op nul te komen. En van je registratie als malus-klant af te komen ; want dat is natuurlijk de reden dat ze je bij andere verzerkeraars ook liever niet hebben.

Feitelijk moet je e verhoging van de premie bij negatieve schade zien als een 'afkopen' van uitgekeerde schade. Stop je met de verzekering, dan kruip je eigenlijk onder die 'betalingsverplichting' uit. En nee, die verjaart niet zomaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over het algemeen zijn schadevrije jaren 1 jaar geldig. Verzekeraars kunnen zoeken in een periode van 3 jaar. Maar over het algemeen is 1 jaar een goede richtlijn als je niet teveel negatieve schadevrije jaren hebt worden ze veelal na een jaar weer als nul beschouwt.
Houd er echter wel rekening mee dat je je schade wel moet opgeven bij de aanvraag.

Ik heb dit werk gedaan, en dit was destijds de werkwijze.