Waarom wordt er in Nederland en Belgie niet meer werk gemaakt van het rijden op ethanol?

Omdat bio-brandstof schoner is voor het milieu en omdat voertuigen aanpassen aan ethylalcohol niet echt een grote kost schijnt te zijn zou je toch denken dat de tijd rijp is om ermee te beginnen.Wat zijn de obstakels?Zijn het de accijnzen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ethanol of ethyl-alcohol ontstaat op natuurlijke wijze door fermentatie van koolhydraten. Er bestaan ook methoden om ethanol op synthetische wijze te produceren. Goede resultaten zijn verkregen door de synthese uit acetyleen. Ethanol wordt vooral geproduceerd voor consumptieve doeleinden maar kan ook als motorbrandstof dienen. Omdat economich rendabele productie van ethanol vooral gebaseerd is op organisch materiaal als grondstof, is het voor Nederland minder interessant. Onze landbouw is hoogwaardig zodat de olieprijzen nog meer zullen moeten stijgen om een economisch rendabele productie van ethanol op basis van landbouwproducten mogelijk te maken. Dit ligt anders in bijvoorbeeld Brazilië en de Verenigde Staten. Daar zijn grote landbouwgebieden beschikbaar zodat de productie van ethanol daar economisch rendabel is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Veel te duur... Dat spul maken is veel te duur, oneconomisch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ethanol verstookt in auto's offer je landbouwgrond op voor mobiliteit. Die landbouwgronden worden vaak verkregen door het leefgebied van Amazone- indianen af te pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een auto op ethanol verstook je het voedsel van de armen der aarde. Ethonol gebruiken voor de auto is een crime.