Mazda 121 uit 1997 trilt en hort en stoot constant en houdt soms in. Wegrijden gaat wel zonder problemen. Wat is het probleem?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik merk overigens geen verschil tussen en koude of warme motor. Hij doet het eigenlijk alleen als ik gas geef en dus de auto sneller wil laten rijden. De toeren gaan dan wel omhoog, maar wel heel langzaam. De aandrijfassen zijn twee weken terug nog vervangen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Bougies misschien aan vervanging toe,ontsteking (rotor en verdeelkapje) vervangen,lekkende bougiekabel,dus als er vocht bij het ontstekingsgedeelte komt vaat ie horten en stoten.
Brandstoffilter vervuild en aan vervanging toe (slechte brandstoftoevoer)
Bobine niet in beste staat meer.
Haal 1 voor 1 de bougies eruit,druk die weer in de kabel en pak deze vast met een goed geïsoleerde tang,hou deze bij iets metaals en laat iemand starten,vonkt ie dan is het goed,zo niet dan weet je dat het daar ergens zit.
Bougies kunnen vet geslagen zijn,ze moeten droog zijn en koffiebruin zijn.
Succes en laat ff weten wat het uiteindelijk was als je erachter bent :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We kunnen hier goedbedoelde adviezen neerzetten doch zonder informatie omtrent de motor is en blijft het gokwerk.

Bij een benzinemotor is de kans groot dat het inderdaad een ontsteking probleem is ( verdeler/kabels/bougies of een combinatie van ).
Maar betreft het een autootje op gas dan kan het ook nog de converter of de injectoren zijn, naast de eerder genoemde ontsteking.

Maar je hebt de 121 ook nog in diesel uitvoering.
Dan heb je geen ontsteking probleem, maar dan kan het je dieselpomp zijn maar ook een van je verstuivers.

Zoals je ziet, diverse type motoren geven met een soortgelijke probleem toch een andere diagnose.
Het vermelden van het motortype was dus wel zo handig.