Hoe ken je zien of de filter of de benzinepomp kapot is?

Het gaat om een 17 jaar oude Opel Vectra, die geen benzine meer krijgt. Is nu de filter verstopt of de pomp kapot. Hoe zie ik dat?

Toegevoegd na 2 minuten:
ken = kan

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
5.9K

Het beste antwoord

De benzinepomp kun je horen bij/in de tank, als je de achterbank omhoogzet kan je dat beter horen en moet hij een paar seconden draaien.
Ook het relais moet duidelijk te horen zijn.
Deze zit voor in de dash of motorcompartiment.
Na een paar seconden wordt hij dmv een relais weer uitgeschakeld.
Voor een betere constatering kan je er eventueel een schroevendraaier er tegenaanzetten en die tegen je oor houden.

Blijft de pomp stil, en je hoort wel het relais, meet dan even de bekabeling door bij de stekker.
Hoor je het relais ook niet, dan kan deze ook defect zijn.

Vertrouw je het nog niet dan kan je altijd nog het filter loshalen en kijken als hij voldoende pompt.

Maar een vervuild filter is niet op de een of andere dag dichtgeslipt.
En zal eerst resulteren in een beroerd lopende motor.

hier iets omtrent het onderwerp "pomp"
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=193598

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=116898
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Maak het filter los (aan de goede kant) en laat iemand de leiding + filter omhoog houden met een bakje eronder, als je dan heel kort de auto start en er komt geen benzine uit dan is het filter waarschijnlijk verstopt/kapot.
Of het dan inderdaad het filter is of de benzinepomp kan je checken door hetzelfde te doen maar dan het filter aan de andere kant los te maken, dan heb je dus alleen de benzineleiding los. Als daar dan nog geen benzine door komt bij het starten ligt het waarschijnlijk aan het filter. Succes ;)

Toegevoegd na 5 minuten:
Correctie op laatste zin: Als daar dan nog geen benzine door komt bij het starten ligt het waarschijnlijk aan de POMP. Succes ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Staat de filter dan niet eerst in de leiding? Dus eerst filter, dan pomp en dan carburator.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben niet echt bekend met opel, maar ik heb de pomp eerst, dan het filter