Hoelang moet je een vrijwaringsbewijs bewaren?

Na hoeveel jaar kun je je vrijwaringsbewijzen wegdoen nadat je de auto hebt verkocht/ingeruild?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
14.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vindt ik ook+

Antwoorden (5)

Die heb je alleen nodig mocht er in de (nabije) toekomst een fout in de administratie zijn gelopen, zodat jij nog boetes kunt krijgen voor wat een volgende persoon met jouw oude auto doet. Merk je dat je ook netjes geen wegenbelastingaanslagen meer krijgt voor je oude auto, dan kan je er wel vanuit gaan dat 't verder goed zit. Strikt gezien is de kans dat ie dan ooit nog nodig is, uiterst klein. Langer bewaren zal in de praktijk dan inhouden dat 't alleen voor een geruster gevoel zorgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je na een jaar niets meer hebt gehoord van de belasting, mag je er vanuit gaan dat de auto niet meer op jouw naam staat. Officieel moet je documenten voor de belasting vijf jaar bewaren. Dit geldt tenminste voor rekeningen die als aftrekpost hebt opgevoerd.
Dus als je zeker wilt spelen, bewaar ze dan vijf jaar.
jc54
14 jaar geleden
Een vrijwaringsbewijs is hét bewijs dat jij niet meer in bezit bent van een auto. Dit heb je bijvoorbeeld nodig om je verzekering te beëindigen. Ik zou het zelf gewoon bewaren, om ellende te voorkomen . Ik heb liever een paar papiertjes van vrijwaringen teveel, dan het risico van de mogelijkheid van veel gedoe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan nooit kwaad om het in een map te bewaren.Maar het is minder belangrijk als vroeger, toen schreven we een vrijwaring uit waarvan een afdruk bewaarden voor het RDW die we dan 1 x in de week opstuurden, in die tussentijd kon er een hoop gebeuren, nu gebeurd het vrijwaren online, als de politie nu na het vrijwaren de auto natrekt, dan staat ie al in de bedrijfs voorraad van het bedrijf die de vrijwaring heeft gemaakt, en komen ze direct bij de huidige eigenaar terecht.Je kunt het ook nog even controleren op de site van het RDW, als de datum bij "Datum aanvang laatste tenaamstelling" gelijk is aan die van de vrijwaring, dan is alles goed afgehandeld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het nog 3-5 jaar bewaren.

Ik heb gemerkt dat veel bedrijven heel laat zijn met de administratie. Vooral nu bekijken ze pas hun financiële zaken bekijken waarbij ik het o.a. het volgende ben tegen gekomen:

Tv maatschappij waar ik 2,5 jaar geleden mijn abonnement had lopen wilde opeens geld van me hebben terwijl alles netjes was afgerond. Na een verhuizing woonde ik tevens niet meer in hun uitzendgebied.

Een wegenwacht had tot 2 jaar achter elkaar geprobeerd om geld van mijn rekening te halen, bij de 2e keer heb ik nog eens contact met hen gezocht met de mededeling dat ik op dat moment al 3 jaar geen auto had. Het vrijwaringsbewijs had ik hierbij voor de 2e keer op moeten sturen.