Waar kan mijn autootje last van hebben als 'ie steeds op het stuur gecorrigeerd moet worden?

Het lijkt of ik zelf niet in een rechte lijn kan rijden. Iedere keer moet ik of weer naar links, of naar rechts sturen om hem midden op de weg te houden. De afwijking is niet heel erg, maar wel zo dat het opvalt.

Ook is ie opeens begonnen met heel erg trillen als je rond de 120km/h rijdt op de snelweg. Zodra je bijvoorbeeld 140 gaat rijden, dan is 'ie weer rustig op het stuur...

Er is geen schade mee gereden, ik heb geen stoeprand geraakt of verkeersdrempel bruusk genomen. Ook heb ik niet hard hoeven remmen de laatste tijd.
Er zijn ook geen wielen onlangs afgehaald, en de banden zijn nog goed en op juiste spanning.

Zou het zin hebben om hem te laten uitlijnen of -balanceren? En wat is het verschil hiertussen behalve dat uitlijnen een stuk duurder is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het trillen bij bepaalde snelheden duidt meestal op een onbalans in (één van de) wielen. Dat kan worden verholpen met balanseren. Dan plaatsen ze je wielen in een apparaat die ze hard rond laat draaien en door het plaatsen van loodjes op de velgrand heffen ze dan de onbalans op. Bij het uitlijnen meten ze de stand van alle wielen ten opzichte van de auto. Alle wielen horen parallel aan elkaar te staan en netjes rechtdoor te rijden. Maar door stoeprandjes, drempels en ook na verloop van tijd min of meer vanzelf kunnen er afwijkingen ontstaan. Als die afwijkingen te groot worden, kan er een zwabberend gedrag ontstaan, zoals jij beschrijft. Het uitlijnen is iets meer werk en daardoor (logisch) ook duurder. Hiermee lang blijven doorrijden is niet verstandig, want het kan bijvoorbeeld ook je banden verkeerd afslijten, waardoor je nog meer kosten krijgt. Ik zou je balanseren en uitlijnen adviseren. Als het weggedrag dan niet duidelijk verbeterd is, kan je er beter een monteur naar laten kijken, want dan kan er nog meer loos zijn. Succes!

Ik zou jou auto toch maat eens laten onderzoeken bij een garage . Er is toch een vorm van slijtage zijn ontstaan . Het kan zijn dat er rubbers zijn versleten . En het verschil tussen uitlijnen en balanceren is dat bij het uitlijnen dat jou voorwielen nog wel netjes naar voren staan . En bij het uitbalanceren dan worden jou wielen eraf gehaald en op een balanceerapparaat gezet om te kijken of jou wiel nog precies in evenwicht is . Zo niet dan worden er loodjes op de velg geslagen om het wiel in evenwicht te brengen .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100