Ik wil eerst naar rechts en daarna naar links, maar wel uitkomen in de rechter strook voor linksaf. Sorteer ik links of rechts voor naar rechts?

Als je links voorsorteert dan heb ik in mijn hoofd dat je helemaal links moet uitkomen, dus in de linker strook voor linksaf. Toch lijkt het me niet logisch dat ik rechts moet voorsorteren om vervolgens linksaf te slaan. Ik heb een afbeelding bijgevoegd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
3K

Antwoorden (5)

mooie afbeelding een strook voor recht door twee voor rechts af als je aankomt om links af te gaan 2x link vak. Om links af te kaan ga je op het rechter eerste linker vak staan. als het drukker wordt kunnen de auto's kiezen voor de rechter en de linker strook voor links af. In nederland rijden we rechts de de keuze is in eerste instantie de rechtse linksafstrook.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor rechts geldt het zelfde.
Als je de het voorbeeld onder bedoeld dat sorteer je voor in het linker vak voor recht omdat je direct naar het rechter linksaf vak kan gaan.
11 jaar geleden
De extra linkerbaan voor links af is te gebruiken indien de rechter baan voor links af al vol staat.
Is dat niet zo, neem dan altijd de rechter baan voor links af.
Zie het als een weg met twee rijstroken voor recht door.
Daar ga je ook niet links rijden als er geen verkeer is op de rechter baan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Handige informatie, maar de vraag gaat naar mijn idee met name over het voorsorteren vóór de gele streep, dus vóór het naar rechts gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Antoni. Hij wil weten welke baan hij moet kiezen voor rechtsaf VOOR de bocht naar links.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja, bedoel je zo, verkeerd begrepen.
Bedankt.
De tekening maakt veel duidelijk! Zonder de tekening had ik je vraag niet begrepen.

In eerste instantie dacht ik te antwoorden, dat het niet uitmaakt in welk vak (van de twee vakken vóór de gele streep) je voorsorteert. Maar dat maakt wel uit. Je kan het beste voorsorteren in het linkse vak en dan rechtsaf gaan. Wanneer je namelijk in het rechtse vak voorsorteert, zou je in conflict kunnen komen met weggebruikers die vanuit het linkse vak de nieuwe weg opgaan, en daar rechtdoor of rechtsaf willen gaan. Voor die weggebruikers geldt trouwens, dat ze beter in het rechtervak hadden kunnen voorsorteren...

Het lijkt in tegenspraak met de regel dat je altijd zoveel mogelijk aan de rechterkant van de weg moet rijden, maar dat is het dus niet. Ik zou kiezen voor het linkse voorsorteervak. Het heet niet voor niets voorsorteren...
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Om al je andere mede weggebruikers niet al te veel te hinderen (en je kent de weg situatie) is het verstandig om links voor te sorteren om vervolgens bij het volgende kruispunt links uit te komen. Wanneer je rechts aanhoudt om daarna links af te slaan hinder je het verkeer voor rechtdoor en wordt het misschien een gevaarlijke situatie voor de mede weggebruikers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uw plaats op de weg is rechts, dit is ook bij het voorsorteren.
Enige uitzondering is als de rechter voorsorteerstrook bezet is en een éénrichtingsweg waarvan de andere zijde een geslotenverklaring geld voor alle verkeer behalve voetgangers ( daar mag u links op voorsorteren ).